شناسایی و اولویت بندی موانع پذیرش و بکارگیری تجارت الکترونیکی در کسب و کارهای اجتماعی (کارآفرینی اجتماعی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 412;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57366
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- نغمه خلیلی شهانقی
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- این پژوهش به منظور شناسایی و اولویت بندی موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در موسسات اجتماعی شهر تهران انجام شده است. محدوده پژوهش شامل مدیران اجرایی و کارکنان فعال در زمینه فناوری اطلاعات موسسات اجتماعی اعم از خیریه یا موسسات غیرانتفاعی فعال در حوزه اجتماعی است. روش تحقیقی که برای این پژوهش در نظر گرفته شد در دسته روش های کمی، توصیفی-پیمایشی قرار می گیرد. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای پی بردن به سطح فعلی به کارگیری تجارت الکترونیک در موسسات اجتماعی و موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در این موسسات با استفاده از آزمون های آماری مختلف استفاده شده است. در راستای تعیین موانع اساسی به کارگیری تجارت الکترونیک در موسسات اجتماعی، با مطالعه ادبیات موضوع و استفاده از مدل های ارائه شده، موانع به کارگیری عوامل به دو دسته کلی سازمانی و محیطی تقسیم شدند. عوامل سازمانی عبارتند از: مالی، رفتاری، فنی و شناختی. عوامل محیطی نیز شامل موانع زیرساختی، فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی و قوانین سیاسی و دولتی می باشد. اهداف این آزمون شناسایی موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در موسسات اجتماعی شهر تهران علاوه بر بررسی سطح به کارگیری تجارت الکترونیک در این موسسات می باشد. از این رو، مدل مفهمومی برای ارزیابی موانع در موسسات اجتماعی بر اساس مدل های پیشین و ادبیات ایجاد شد. در خصوص موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در موسسات اجتماعی با توجه به نتایح به دست آمده موانع شناختی بالاترین رتبه، و موانع رفتاری کمترین رتبه را داشتند. این یافته ها تقریبا با مطالعات پیشین همراستا بودند. کلمات کلیدی: تجارت الکترونیک، موانع به کار گیری تجارت الکترونیک، موسسات اجتماعی
- Abstract
- This research has been done to identify and prioritize barriers of e-commerce adoption in social enterprises in Tehran. Research area includes executive managers and employees of information technology field in social enterprises, whether charitable or nonprofit organizations operate in the social sphere. A research methodology for this study is considered the quantitative methods, descriptive - survey. In this study questionnaires to discover the current level of e-commerce adoption and barriers in these social enterprises using different statistical tests have been used. In order to determine the major barriers of e-commerce adoption in social enterprises, studying literature and using models provided, barriers of adoption divided into two general categories: organizational and environmental. Organizational factors include: financial, behavioral, cognitive and technical. Environmental factors also include infrastructural, cultural - social, economic and political and governmental rules. This test aims to identify barriers of e-commerce adoption in Tehran social enterprises, in addition to study level of e-commerce adoption in these enterprises. Hence, the conceptual model based on previous models and literature to assess obstacles in social enterprises provided. According to the results obtained about the barriers of e-commerce adoption, cognitive barriers the highest rating, and behavioral barriers had the lowest rating. These findings were roughly in line with previous studies. Key words: e-commerce, e-commerce adoption barriers, social enterprises