مدلسازی به کارگیری و توسعه دستگاههای خودپرداز مبتنی بر فرصتهای کسب و کار بانکی بر اساس متدلوژی پویاییشناسی سیستمها
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 377;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56172
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- فرشته حاجی اسفندیاری
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- هدف این تحقیق، توسعه مدل پویای بکارگیری و توسعه ابزار ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی در کشور به منظور تعیین تعداد مطلوب دستگاههای خوپرداز تا سال ???? و میزان سرمایهگذاری لازم برای بانکهاست. این مدل پویا براساس رویکرد پویاییشناسی سیستمها و با استفاده از نرمافزار ونسیم ارائه شده است. این تحقیق از نوع کاربردی و آمیخته است. در انجام این تحقیق، از اطلاعات تراکنشهای شبکه بانکی کشور در بین سالهای ???? تا ???? استفاده شده است. از این مدل شبیهسازی پویا نتایج زیر حاصل شده است. اول؛ تعیین سهولت، تنوع خدمات، آسانی کاربرد، دردسترس بودن دستگاهها، میزان آگاهی مشتریان و امنیت خدمات به عنوان متغیرهای موثر بر جذابیت بانکداری الکترونیکی. دوم؛ تعداد مناسب ابزار بانکداری الکترونیکی، معادل ?? هزار دستگاه خودپرداز و 8/2 میلیون دستگاه کارتخوان تا پایان سال ???? تعیین شدند. سوم؛ نوآوری فرصتی است برای افزایش جذابیت و کاربرد خدمات بانکداری الکترونیکی شناسایی شدند. کلیدواژهها: بانکداری الکترونیکی؛ پویاییشناسی سیستمها؛ فرصت؛
- Abstract
- This study aims at developing a dynamic model for e-banking device adoption and development in Iran in order to identify the adequate amount of banks' investment on increasing the number of ATMs. The dynamic model was developed based on the system dynamics approach by using Vensim software. This research is applied and mixed. The interbank transactions from 2004 to 2011 is used to perform the research. The SD simulation model reveals the following issues. First, the effective variables on e-banking attractiveness are identified as convenience, the diversity of the provided services, ease of use, customers’ information and security of the services. Second, the required number of ATM and EFTPos the end of 2016 was estimated as 36 thousands ATMs and 2.8 million EFTPos. Third, Innovation is an opportunity to increase the diversity of the services and the attractiveness of e-banking for the customers. Keywords: E-BANKING; SYSTEM DYNAMICS; OPPORTUNITIES;