عنوان پایان‌نامه

رابطه ی ادارک از محیط کلاس، نگرش به والدین . اختلالات اضطرابی و افسردگی با احتمال خودکشی در نوجوانی



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه ی ادارک از محیط کلاس، نگرش به والدین . اختلالات اضطرابی و افسردگی با احتمال خودکشی در نوجوانی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51685
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۹۰

    هدف این تحقیق بررسی رابطه ی میان ادراک ازمحیط کلاس، نگرس نسبت به والدین، عوامل روانی از جمله اختلالات اضطرابی و افسردگی بود که در احتمال خودکشی در نوجوانان دخیل هستند. شرکت کنندگان 400 نفر دختر دبیرستانی بودند که به گروه های سنی 14-17 ساله تقسیم شدند. گروه نمونه پرسش نامه های مربوط به احتمال خودکشی (مایکل ایلتز و همکاران، 2007)، مقیاس اختلالات عاطفی مربوط به اضطراب (بیماهر، 1999) ، پرسشنامه افسردگی بک (آیرون. تی. بک، 1961)، پرسش نامه ی مربوط به اجتماع کلاس( روآوی، ویتینگا و لوکینگ، 2004) و نگرش نسبت به والدین (هودسن ، 1992 ) را تکمیل کردند. با استفاده از تحلیل مسیر، نتایج نشان داد که اثر مستقیم متغیرهای افسردگی و اختلالات اضطرابی بر احتمال خودکشی مثبت و معنادار بود و همچنین اثر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای ادراک از محیط کلاس و نگرش به والدین بر احتمال خودکشی معنادار بود. در مجموع مشخص شد محیط کلاس و نگرش نسبت به والدین پیش بینی کنندگان اصلیِ عوامل روانی از جمله اختلالات اضطرابی و افسردگی بودند، و افسردگی متغیر واسطه ای معناداری برای افکار خودکشی است. کلید واژه ها: احتمال خودکشی، نگرش نسبت به والدین، اختلالات اضطرابی، افسردگی، ادراک ازمحیط کلاس
    Abstract
    This study aimed to investigate the relationship between classroom communities, attitude toward parents, psychological factors include anxiety disorders and depression that contribute to adolescent suicide probability. The participants were 400 high school girl students who were divided into 14_17 year’s age groups. A sample of adolescents completed the Suicide probability questionnaire, the screen for child anxiety related emotional disorders scale, Beck depression Inventory, class community questionnaire and attitude toward parents. By using path analysis, the results showed that classroom community, and attitude toward parents were the core predictors of psychological factors include anxiety disorders and depression, and that depression was a strong mediator of suicidal ideation. The findings are discussed in terms of their practical and theoretical significance as well as their consistency with similar research with students. The implications for future research and positive youth development programs are discussed. Keywords: probability, Attitude toward parents, Anxiety disorders, depression, classroom community