پوشاک جامعه ایران دوره قاجار در نگاره های هزارو یکشب
- رشته تحصیلی
- پژوهش هنر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52042
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهناز جهانی
- استاد راهنما
- یعقوب آژند
- چکیده
- چکیده در بررسی پوشاک دوره قاجار با برخی تعابیر گوناگون و مبهم مواجه می¬شویم چرا که عمد? شناخت در زمین? پوشاک این دوره بجای آنکه مبتنی بر تصاویر عینی باشد متکی بر مدارک نوشتاریِ عموماً غیر-مصور بوده است. از این¬رو در پژوهش حاضر با هدف شناخت جامع و شفاف¬سازی مضامین پوشاک دوره قاجار، مطالعه در دو بخش عمده صورت گرفته است. در مرحله اول با تکیه بر مستندات موجود مواردی همچون وضعیت صنعت نساجی و عوامل فرهنگی و اقتصادی مؤثر در شکل¬گیری پوشاک این دوره بررسی گردید و انواع پوشاک زنان و مردان به طور جداگانه معرفی و طبقه بندی شد. در مرحله دوم با توجه به اینکه هنر نگارگری ایران در هر دوره از تاریخ، پوشاک همان عصر را الگو قرار داده است، نگاره¬های نسخ? مصور هزارویکشب مورد مطالعه قرار گرفت تا منابعی جدید برای دستیابی به تعریفی جامع از قطعات پوشاک ارائه گردد. بدین¬ترتیب هر یک از تکه¬های لباس، فارغ از تعاریف پیشین در تصاویر هزارو¬یکشب خوانش گردید. بنابر نتایج حاصله پوشاک مردان به پیراهن، شلوار، آرخالق، کلیجه، قبا، سرداری، جبه، کلاه و کفش، و پوشاک زنان نیز به پیراهن، آرخالق، شلیته(تنبان)، شاپکین، چارقد، چادر، چاقچور¬ و کفش طبقه¬بندی شده است. در این پژوهش با مقایسه گزارشات موجود و تصاویر هزارویکشب ضمن بررسی شباهت¬ها و تفاوت¬ها، ابهامات موجود در تعاریف پیشین تا حد امکان برطرف گردید.
- Abstract
- Abstract In the assessment of the clothing in Qajar era, we confront with some different interpretations; because the main recognition of the clothing in that era is based on the written and mainly non-illustrated documents instead of the objective pictures. Therefore, this study was conducted in two sections with the aim of comprehensive perception and clarification of the clothing issues in Qajar era. In first section with rely on the available evidences, some subjects such as the textile industry situation and cultural and economic factors involved in formation of the clothing in this era, have been studied and different types of men and women clothing has been separately introduced and classified. In the second section, given that the paintings art of Iran in any epoch of the history has been inspired by the clothing of the same era, the paintings of illustrated version of "Hezaro-yek-Shab" had been studied to achieve an encyclopedic definition of the clothing pieces. Thus, each piece of the clothing, regardless previous definitions was studied by using the pictures. Based on the results, the clothing of the men was classified as Shirt, Pant, Arkhalig, Kalije, Cassock, Sardari, Cloak, Hat and Shoe. Also, the women clothing divided as follow: the Shirt, Arkhalig, Shaliteh (Tonban), Shapkin, Charghad, chaqchur, chador and Shoe. In this study, by comparing the present reports and pictures of the Hezaro-yek-Shab, as well as the similarities and differences, the ambiguities in the previous definitions have been solved if it's possible. Key Words: Qajars clothing, Hezaro-yek-Shab paintings, Arkhalig, Kalije, Shapkin, Cloak, Cassock, Charghad