بررسی انطباق شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران با مدل سیستمی سازمان یاد گیرنده ( SLOM )مورد مطالعه : شرکت تاسیسات دریایی ایران( ioec )
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50855
- تاریخ دفاع
- ۰۸ آذر ۱۳۹۰
- دانشجو
- رضا اسفیدانی
- استاد راهنما
- منوچهر انصاری
- چکیده
- تحقیقات اخیر نشان می دهد که سرعت و میزان کنونی تحولات نیازمند انقلابی در شیوه تفکر ، عمل و یادگیری ، چه به صورت فردی و چه به صورت سازمانی است. ما می دانیم که یادگیری در محل کار ، بسیار ضروری است تا شرکت ها بتوانند به نحو مطلوب، نیازها و انتظارات فزاینده مشتریان خود را برآورده سازند و رقابتی موفقیت آمیز در جهان یکپارچه امروزی داشته باشند. شرکتهای موفق می دانند که یک برنامه یادگیری ، ابزاری راهبردی است که به اندازه برنامه ریزی بازاریابی و مالی اهمیت دارد.پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی مولفه های سازمان یادگیرنده به روش SLOM در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام شده است. بدین منظور بر اساس مدل مایکل مارکوارد، پرسشنامه ای برای سنجش پنج مولفه یادگیری پویا، تحول سازمانی، توانمندسازی افراد، مدیریت دانش و به کارگیری فناوری در میان نمونه ای متشکل از 248 نفر از کارکنان شرکت توزیع گردید.روش تحقیق حاضر پیمایشی-مقطعی بوده و برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون T-test استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در این سازمان مولفه به کارگیری فناوری در شرایط مناسبی بوده و بمنظور تبدیل شدن شرکت به سازمان یادگیرنده می بایست تغییراتی در ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و دیدگاه مدیران نسبت به سازمان یادگیرنده ایجاد شود. واژه های کلیدی : سازمان یادگیرنده، تحول سازمانی،توانمندسازی افراد، مدیریت دانش،فناوری اطلاعات.
- Abstract
- It is posed by some scholarship that current rapidity and level of changes one in need of complete innovation, ether by individual or by organization, in method of thinking, practicing and learning. As it is noticed, learning in organization considered essential to serve the client, make them satisfy ideally and compete successfully with other organizations prosperous organizations regard a learning schedule as a strategic instrument which is as important as marketing and financial schedule. This scholarship presented based on SLOM in IOEC to identify and survey the components of a learner organization. Paying attention to fine components of this model; "dynamic learning" , "organization change" , "individual empowerment" , "knowledge management" and "technology usage" , the scholar handed 248 survey questionnaire on among the expert in IOEC. The method in this scholarship has been used is "cross-sectional survey" and T-test. It concludes that "technology usage" achieves a higher level in the company rather the other components and in order to turn a company into a leaner organization, there should be some changes in the "organization structure" , "organization culture" , and managers viewpoint toward the learner organization. Keywords: learner organization, organization change, individual improvement, Knowledge Management, Information Technology.