عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر روش های یکپارچه سازی حسی در کاهش رفتارهای عالبی کودکان درخودمانده



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر روش های یکپارچه سازی حسی در کاهش رفتارهای عالبی کودکان درخودمانده" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53227
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مهر ۱۳۹۰
    دانشجو
    مهران نصیری
    استاد راهنما
    احمد به پژوه

    چکیده: پژوهش حاضر با هدف کاهش رفتارهای قالبی دانش آموزان درخود مانده با استفاده وکاربست روشهای یکپارچه سازیحسی انجام شده است .به این جهت با مراجعه به مرکز امید نجات سمنا ن ومطالعه پروندهای دانش آموزان درخودمانده این مرکز که تعداد 5 دانش آموز درخود مانده داردو توسط فرم مصاحبه تشخیصی درخودماندگی مورد ارزیابی قرار گرفته بودند،3دانش آموز 7تا9ساله ، ازنظر وجود رفتارهای قالبی درآنها شناسایی وبه عنوان آزمودنی پژوهش انتخاب شدند. با توجه به تعداد کم کودکان مبتلا به درخود ماندگی در شهر سمنان از نمونه گیری در دسترس استفاده گردیدو هر سه دانش آموز به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.ابزار سنجش مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ارتباط اجتماعی و مصاحبه تشخیصی درخودماندگیبود .کلیه آزمودنیها به مدت 30 جلسه 45 دقیقه ای دراختیار مربی و پژوهشگر بودند . که 18جلسه خاص برنامه مداخله طراحی شده بود. که این برنامه بر اساس اصول یکپارچه سازی حسی توسط کاردرمانگرمرکزطراحی شده بود.اجرای برنامه مداخله کاملا" انفرادی صورت گرفت. ابتدا از آزمودنیها توسط فرم محقق ساخته طی 6جلسه مشاهده بعمل آمد که میانگین بروز رفتارهای قالبی آزمودنیها به عنوان خط پایه منظور گردید. سپس طی 18 جلسه برنامه مداخله طراحی شده به اجرا در آمد در این مرحله میانگین رفتارهای قالبی آزمودنیهامحاسبه شد و در پایان ضمن توقف برنامه مداخله مجددا"طی 6 جلسه مشاهده بعمل آمد و میانگین بروز رفتار هدف محاسبه شد که مشخص شودبرنامه مداخله مورد نظر موثر بوده است یا خیر؟ نتایجی که از این پژوهش بدست آمد نشان می دهد که روش یکپارچه سازی حسی با قابلیت اجرای انفرادی می تواند تاثیر مثبتی در کاهش رفتارهای قالبی کودکان درخود مانده داشته باشد. نکته قابل توجه اینکه روش یکپارچه سازی حسی به صورت کاملا"آشکاری علایم خاص درخود ماندگی و خود آسیب رسانی های رایج در این کودکان را کاهش داده و موجب سازگاری بهتر آنان با محیط می گردد.
    Abstract
    ABSTRACT: The current search has been done with the goal of decreasing the stereotypic behaviors among autistic students and using sensational integration methods, in this way with reference to Omid Negat center in Semnan and study on stereotypic students and had been evaluated by diagnosisis interview about autistic ones,3 students between 7 to 9 years old has diaynosized with stereotypic behaviors and selected as attest case on this search. With regard to this fact that little students have problem in semnan city ,we used from available sampling and every 3 students have selected as an sample group the used comparison ways in this search were social relationship quastionaire and autistic diagnostic interview.All the cases were controlled by researcher for 30 session about 45 minutes. That 18 sessions were pelandned fo r intervention program. This program has been planned by psychologist according to concrete sensational method. Doing this intervention program was completely singly . at first , the cases has seen by research maker along 6 sessions that the average stereotypic behaviors of cases has been placed as a basis line .then, the planned intervention program has done along 18 session . in this stage the average of stereotypic behaviors among the cases has been calculated and finally , beside stopping the intervention programs again observation has been done during 6 session and then the average of target behaviors were calcutated till it specified that this intervention program has been effective or no? The result of this search shows that the sensational integration method with individual execution could have positive effect on decreasing stereotypic behavior among autistic children . the considerable point is that the sensational int egration method have evidently decreased the special signs of autistic and current self_injuring among these among these children and make better compatibility with environment among them.