تحلیل مولفه های سرمایه فکری در نظام آموزش عالی کشاورزی و رابطه آن با مدیریت دانش (مورد مطالعه : دانشکده های کشاورزی شیراز)
- رشته تحصیلی
- مهندسی کشاورزی - آموزش کشاورزی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 4714;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51682
- تاریخ دفاع
- ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا کامیاب
- استاد راهنما
- سیدیوسف حجازی
- چکیده
- هدف اصلی این تحقیق توصیفی- همبستگی، تحلیل مؤلفه¬های سرمایه فکری نظام آموزش عالی کشاورزی و رابطه آن با مدیریت دانش در دانشکده¬های کشاورزی شیراز بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیأت علمی دانشکده¬های کشاورزی شیراز (123 N=) بود. نمونه¬گیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 71 نفر تعیین گردید. ابزار پژوهش پرسشنامهای بوده که روایی (صوری و محتوایی) آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان سرمایه فکری و اعضای هیأت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و پایایی متغیرهای پرسشنامه با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ (بالاتر از 7/0) تأیید گردید. داده¬ها با استفاده از نرم¬افزارهای SPSS: win16و Lisrel 8.8، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت موجود توانمندسازهای مدیریت دانش در هر دو دانشکده مورد مطالعه و همچنین وضعیت موجود فرآیندهای مدیریت دانش و سرمایه نوآوری در دانشکده کشاورزی دولتی شیراز، از دیدگاه اعضای هیأت علمی متوسط و ضعیف ارزیابی شد. نتایج اولویت¬¬بندی در رابطه با مؤلفه¬های سرمایه فکری، بیانگر این بود که در هر دو دانشکده مؤلفه سرمایه انسانی از بین سایر مؤلفه¬های سرمایه فکری از دیدگاه اعضای هیأت علمی دارای بیشترین اولویت و در مقابل کمترین اولویت در ارتباط با سرمایه نوآوری بود. همچنین، نتایج اولویت¬¬بندی از دیدگاه اعضای هیأت علمی در رابطه با مؤلفه¬های فرآیندهای مدیریت دانش، بیانگر این بود که هر دو دانشکده آزاد و دولتی، در زمینه انتشار دانش نسبت به سایر مؤلفه¬های فرآیندهای مدیریت دانش تلاش بیشتری انجام داده¬اند. در حالی که در زمینه بکارگیری و کسب دانش تلاش کمتری صورت گرفته است. نتایج آزمون من¬ویتنی نشان داد که بین دیدگاه اعضای هیأت علمی بر اساس نوع دانشگاه در خصوص سرمایه ساختاری، سرمایه نوآوری، در سطح 5% و فرآیندهای مدیریت دانش در سطح 1% تفاوت معنی¬داری وجود داشت. نتایج نشان داد که فرآیندهای مدیریت دانش بر سرمایه فکری به طور کلی و هم¬چنین هر یک از مؤلفه¬های تشکیل دهنده آن شامل سرمایه انسانی، سرمایه رابطه¬ای و سرمایه ساختاری، سرمایه نوآوری در دانشکده¬های کشاورزی مورد مطالعه تأثیر مثبت و معنی¬دار داشت. نتایج تحلیل رگرسیونی میزان اثرگذاری توانمندسازهای مدیریت دانش بر متغیر فرآیندهای مدیریت دانش نشان داد که سه متغیر رهبری و فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی در مجموع توانستند حدود 73 درصد از تغییرات متغیر وابسته فرآیندهای مدیریت دانش را تبیین نمایند. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی هر یک از مؤلفه¬های سرمایه فکری از دیدگاه اعضای هیأت علمی نشان داد که سه عامل «نگرشی- انگیزشی»، «شایستگی¬های اعضای هیأت علمی» و «دانش شغلی اعضای هیأت علمی»، 616/65 درصد از تغییرات مربوط به سرمایه انسانی، سه عامل شامل«فرهنگ سازمانی»، «سیستم های اطلاعاتی»، « ساختار سازمانی»، 978/65 درصد از تغییرات مربوط به سرمایه ساختاری، سه عامل شامل«شبکه¬های ارتباطی»، «دیدگاه مشتریان (ذینفعان)»، «میزان ارزش سازمانی»، 675/59 درصد از تغییرات مربوط به سرمایه ارتباطی، و نیز سه عامل شامل«فرهنگ نوآورانه»، «مکانیسم های نوآرانه»، «دستاوردهای نوآورانه» 121/66 درصد از تغییرات مربوط به سرمایه نوآوری را از دیدگاه اعضای هیأت علمی را تبیین کردند. در نهایت نتایج اعتبار سنجی مدل تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که فرآیندهای مدیریت دانش با ضریب مسیر 92/0 اثر مثبت و معنی¬داری بر توسعه و تقویت سرمایه فکری دانشکده کشاورزی دارد و 82 درصد (R2) از تغییرات متغیر وابسته سرمایه فکری را تبیین کردند.
- Abstract
- The main purpose of this descriptive-correlation research was analysis of the intellectual capital (IC) components of agricultural higher education system and its relationship with knowledge management in Shiraz Agricultural Colleges. The statistical population of this study consisted of faculty members of Shiraz Agricultural Colleges (N= 123). Using proportionate stratified random sampling technique, 71 faculty members (by Cochran formula) were selected and the data were collected using a questionnaire which its validity (Face and content validity) was obtained by a panel of intellectual capital experts and the faculty members of Agricultural Extension and Education department of the University of Tehran. The reliability of the questionnaire variables was confirmed by calculating Cronbach-Alpha coefficient (above 0.7). SPSS:win 16 and Lisrel 8.8 softwares were used for data analyzing. The results showed that the current situation of the knowledge management enablers in both studied colleges and also the current situation of the knowledge management processes and innovation capital in the public agricultural college of Shiraz were moderate and weak from the point of view of the faculty members. The results of the priority in relation with intellectual capital components showed that in both colleges, human capital had the most priority in comparison with other intellectual capital components and the innovation capital had the least priority from the point of view of the faculty members. Also, the results of the priority in relation with knowledge management components showed that in both of studied colleges, more efforts have been done in the field of disseminating knowledge in comparison with other knowledge management components. Whereas, less effort have been done in the field of application and capturing of knowledge. The results of Mann-Whitney test showed that there is significant difference in structural capital and innovation capital (for significant level of 5%) and knowledge management components (for significant level of 1%) between the points of view of faculty members based on the kind of university. The results showed that knowledge management processes have positive and significant effect on intellectual capital in overall and its consisting components including human capital, relational capital, structural capital and innovation capital in agricultural colleges. The results of regression analysis of the influence of enablers of knowledge management on knowledge management processes showed that three variables of leadership, technology and organizational culture could explain 73% of variations of dependent variable of knowledge management processes. The results of exploratory factor analysis of intellectual capital components from the points of view of faculty members showed that three factors of "attitudinal- incitement", "competencies of faculty members" and "job knowledge of faculty members" explained 65.616% of variation of human capital. Three factors of "organizational culture", "information systems" and "organizational structure" explained 65.978% of variation of structural capital. Three factors of "relational networks", "customers’ view" and "organizational value" explained 59.675% of variation of relational capital. Also, three factors of "innovative culture", "innovative mechanisms" and "innovative achievements" explained 66.121% of variation of innovation capital from the points of view of faculty members. The results of the validation of research model by using of structural equations model showed that the processes of knowledge managements with path coefficient of 0.92 had positive and significant effect on extension and amplification of intellectual capital of Agricultural College and it explained 82% of variation of dependent variable of intellectual capital.