بررسی رابطه بین مولفه های مدیریت دانش و بهروری در مراکز آموزش عالی منتخب
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001451;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53827
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- ندا خاکی
- استاد راهنما
- حسین خنیفر
- چکیده
- چکیده در سال های اخیر، به دلیل منافع فزاینده مدیریت دانش، تحقیقات گوناگونی در این زمینه انجام شده است . با توجه به اینکه مدیریت دانش از عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کارکنان می باشد ، تحقیق حاضر قصد دارد وجود ارتباط بین مدیریت دانش و بهره وری کارکنان را مورد بررسی قرار دهد.بنابراین بعد از بررسی ادبیات تحقیق ، محقق مدل بوس را که دارای پنج مولفه ایجاد دانش ، ثبت دانش، پالایش دانش ، انتقال دانش و کاربرد دانش می باشد، انتخاب کرده است. همچنین برای بررسی وضعیت موجود بهره وری منابع انسانی از مدل " موری اینسورث " و " نیول اسمیت" که شامل شش جزء (وضوح نقش ، شایستگی ، محیط ، ارزشها ، تناسب ترجیحی و پاداش ) می باشد ، استفاده شده است . در مطالعه مقدماتی پایایی پرسشنامه ها مورد تأیید قرار گرفت ، پرسشنامه مدیریت دانش شامل 23 سوال و پرسشنامه بهره وری شامل 18 سوال است . نمونه آماری این تحقیق، کارکنان و اساتید دانشگاه های مفید و پردیس قم بوده اند ، لذا براساس روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها نمونه آماری انتخاب گردید و در نهایت 119 پرسشنامه بررسی شد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی و آزمون همبستگی جزئی استفاده شده است .در نهایت با عنایت به یافته های تحقیق مشخص گردید بین مدیریت دانش با بهره وری نیروی انسانی در مراکز آموزش عالی منتخب ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. به علاوه نتایج نشان می دهند که مؤلفه های ایجاد دانش ، ثبت دانش و کاربرد دانش با بهره وری نیروی انسانی ارتباط مثبت و معناداری دارند و بین مؤلفه های انتقال دانش و پالایش دانش با بهره وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود ندارد .
- Abstract
- Abstract Because of the increasing interests to knowledge management, various researches have been accomplished in this area, in recent years. Knowledge management is one of the effective factors on employees’ performance; resent research wants to investigate the relationship between knowledge management and productivity of human resources. So after a thorough literature review, the researcher has chosen the Bose Model, with the five components of KM which include: create knowledge, capture knowledge, refine knowledge, disseminate knowledge and application knowledge. For the evaluating the current level of productivity of human resource, Mori Ensorth and Newl Smith’s model was utilized, which consisted of seven elements (performance, role clarity, competency, environment, value, preference, reward). Primary study approved reliability of the questionnaires, the questionnaire for the KM is consisted of 23 statements and productivity consisted of 18 statements. The statistical sample of this study was the employees and professors of Mofid and Pardis universities in Qom, therefore based on a random sampling method, we survey 119 respondents. The data then was analyzed by linear regression test and partial correlation. At last, the findings of this study imply that there is a positive and significant relationship between knowledge management and productivity of human resource in selected higher education centers .In addition, it shows that there is a positive and significant relationship between components of create knowledge, capture knowledge and application knowledge, and productivity, and there is no meaningful relation between components of disseminate and refine knowledge and productivity of human resource.