عنوان پایاننامه
بررسی و تعیین اولویت های سرمایه گذاری در استان قم با توجه به پتانسیل های استان در زمینه گردشگری مذهبی
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001337;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51759
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سید علیرضا فقاهتی
- استاد راهنما
- سیدمحمد محمودی, سیدحسین اخوان علوی
- چکیده
- قم، از گذشته بهعنوان حرم اهل بیت(علیهم السلام) ، امالقرای جهان تشیع و مهد انقلاب اسلامی مورد توجه مسلمانان و به خصوص شیعیان قرار داشته و هر ساله بسیاری برای زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و مسجد جمکران در ایام مختلف به این شهر سفر مینمایند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی - پیمایشی است. قلمرو مکانی آن، محدوده جغرافیایی استان قم و دوره زمانی انجام این تحقیق، شهریور و مهر و آذر 1390 میباشد. جامعه آماری این پژوهش را زائران داخلی ورودی به شهر قم تشکیل میدهد که در طول سال 1390جهت زیارت به قم سفر کردهاند و با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و نمونهگیری در دسترس تعداد 90 نفر برای هر یک از دو مرحله پژوهش در نظر گرفته شد. بر مبنای هدف تحقیق، ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، پیشینه تحقیق و نظرات خبرگان در پرسشنامهای نیازهای زائران شناسایی و در پرسشنامه دیگری از نمونه دوم خواسته شد تا نیازها را جهت معرفی به سرمایهگذاران اولویتبندی نمایند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و مشخص شدن اولویتبندی سرمایهگذاری از آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که توسعه شبکه آب شیرین، احداث و توسعه پارکینگها در اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) توسعه و تعریض خیابانهای منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و توسعه اماکن اقامتی مهمترین اولویتهای زائران در قم میباشد. این یافتهها سرمایهگذاران را به سمت تامین نیازهای زائران و مجاورین حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) هدایت میکند. تحقق این موضوع موجب توسعه گردشگری مذهبی در شهر قم و توسعه سرمایهگذاریها خواهد شد. علاوه بر این نتایج این تحقیق میتواند به مدیران ارشد و میانی استان قم برای سیاستگذاری درست و برنامهریزی بهتر کمک کند.
- Abstract
- Historically, Qom as the House of Ahl Al-baayt, Symbol of Shia’ world, and the birth place of Islamic Revolution has been at the center of attention by Muslims in general and Shia in particular. Each year, many pilgrims pay visit to Holy Shrine of Masoma’ and Jamkaran Mosque in different seasons. In general, this research is both applied and descriptive using survey as a mean of data collection. The field of research was the geographical boundaries of Qom Province and the duration of research was Septamber & November, 2011. Due to seven million Religious-Tourists of Qom per year, our samples were 90 pilgrims selected for both phases using convenience sampling. Based on research porpuse, review of related literature, and advantage of experts opinion’, two questionnaires were designed administered. In the first questionnaire the needs of pilgrims was identified and in second participants were asked to prioritize those needs for investors. Data analysis was conducted using Friedman Test to identify priorities. The results of analysis suggest that development of Sweet Water Supply System, establishment of large parking areas accessible from Holy Shrine, and extension of road ways leading to Holy shrine are the immediate needs of pilgrims. These findings can direct the attention of investors toward the chances of investment in Qom with regard to the needs of pilgrims. Application findings also can help the Advancement of Religious-Tourism Industry and investments in Qom Province. Furthermore, findings can serve the Top Managers and executives for betterment of urban planning and policy making in Qom Province.