عنوان پایاننامه
ارایه وحل یک مدل برنامه ریزی لجستیک در زنجیرههای امداد انسانی
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2080;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51785;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2080;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51785
- تاریخ دفاع
- ۲۰ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- سعیده توفیقی
- استاد راهنما
- سید علی ترابی
- چکیده
- نظر به اینکه فراوانی و شدت بلایای طبیعی به همراه خسارات مادی و تلفات انسانی روند رو به رشدی را در تمام جهان دارند، طراحی و مدیریت زنجیره های امداد انسانی بسیار حایز اهمیت و ضروری به نظر می رسد. در این پایان نامه، یک مدل برنامه ریزی لجستیک دو مرحله ای برای زنجیره های امداد انسانی دو سطحی (شامل مجموعه ای از انبارهای مرکزی و مراکز توزیع محلی) ارایه شده است که سیاست های بهینه مرتبط با قبل و بعد از وقوع بحران را به صورت هم زمان مشخص می کند. در مرحله اول، مکان یابی انبارهای مرکزی و مراکز توزیع محلی و نیز تعیین میزان موجودی هر یک از آنها انجام می شود؛ در حالی که در مرحله دوم، برنامه توزیع اقلام امدادی در پاسخ گویی به سناریوهای مختلف بحران و با اهداف حداقل کردن حداکثر زمان حمل و نقلِ کالاهای بحرانی، مجموع زمان حمل و نقل و هزینه کل تقاضاهای تامین نشده و کالاهای بلا استفاده، مشخص می گردد. مدل پیشنهادی با به کارگیری یک رویکرد برنامه ریزی فازی-احتمالی سناریو محور، عدم قطعیت-های ذاتی موجود در مساله را به نحو موثری در نظر می گیرد. در این رویکرد، یک روش جدید رتبه-بندی اعداد فازی در برنامه ریزی فازی با محدودیت های شانسی مبتنی بر اندازه اعتبار نیز مطرح شده است. هم چنین، روش تبدیل مدل غیر قطعی اولیه به یک مدل قطعی معادل به همراه الگوریتم تکامل دیفرانسیلی برای حل مدل قطعی معادل به خصوص در ابعاد بزرگ ارایه گردیده است. در نهایت، مدل ارایه شده برای اطلاعات شهر تهران اجرا شده است. نتایج نشان می دهد که شبکه امداد حاصل از مدل، عملکرد بسیار قوی تری را در مقایسه با شبکه موجود در تهران دارد.
- Abstract
- Since the frequency and intensity of natural disasters as well as the number of casualties and losses have the increasing trend all over the world, designing and management of humanitarian relief chains (HRCs) are becoming to be very essential. In this paper, by inspiring of main characteristics of required relief network for megacity of Tehran (the capital of Iran) against possible earthquakes, a two-echelon humanitarian logistics network involving a number of candidate locations for establishing required central warehouses (CWs) and local distribution centers (LDCs) is developed. The proposed relief network copes with main logistical problems pertaining to both pre- and post-disaster phases by means of a novel fuzzy scenario-based stochastic programming (FSBSP) approach. During the first stage, the best locations for CWs and LDCs alongside their best inventory levels for prepositioned relief supplies are determined by taking into account the inherent uncertainties in both supply and demand data as well as the transportation network routes’ availability after a disaster. Also, the second stage provides a relief distribution plan in response to possible disaster scenarios with the aim of minimizing the total weighted distribution time, the maximum travel time for critical items and the total cost of unused inventories and weighted shortage cost of unmet demands. The proposed model is applied for the Tehran case. The results reveal promising performance of the proposed FSBSP model in comparison with the existing relief network in Tehran.