عنوان پایاننامه
مدلسازی ریاضی چند هدفه باری مساله زمانبندی فرود هواپیما تحت شرایط فازی وحل آن بایک الگوریتم فاراابتکاری
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51806;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2079
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مجتبی یعقوبی پناه
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم
- چکیده
- افزایش رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی، باعث رشد روزافزون تقاضای حمل و نقل هوایی شده است؛ به همین علت در طی چند دهه گذشته، ترافیک هوایی رشد بیسابقه و عظیمی را تجربه کرده است. با توجه به آمار و ارقام انجمن بینالمللی فرودگاهها، متوجه خواهیم شد که حجم هواپیماهای ورودی به منطقه رادار یک فرودگاه به طور قابل ملاحظهای بالا میباشد که نیازمند مدیریت توانمندی برای زمانبندی نشست این هواپیماها است. مسأله نشست هواپیماها یکی از حوزههای مهم در عملیات ترافیک هوایی بوده، مدلسازی و حل مناسب این مسأله میتواند کمک خوبی در جهت مدیریت کارامدتر و مؤثرتر ترافیک هوایی باشد. در این پایاننامه با بررسی کامل مسأله زمانبندی نشست هواپیماها در ادبیات موضوع، مدلی چندهدفه برای حالت چندبانده این مسأله و با در نظر گرفتن شرایط فازی پیشنهاد شده است؛ تا هم ترجیحات بیشتری از افراد و سازمانهای درگیر در مسأله را مدل نموده و هم عدم قطعیتهای موجود در دنیای واقعی، در مدلسازی اعمال شود. مدل پیشنهادی با الگوریتمهای تکاملی علفهای هرز چندهدفه (MOIWO) و NSGA-II حل شده است؛ نتایج عددی برای مسایلی در اندازههای کوچک و بزرگ، بیانگر کارایی الگوریتم علفهای هرز چندهدفه با توجه به شاخصهای مقایسهای است. همچنین مدل پیشنهادی با یک رویکرد دو مرحلهای فازی تعاملی که ترکیبی از روش خیمینز و رویکرد ترابی – هسینی (TH) میباشد، برای مثالهای مختلف حل شده است.
- Abstract
- Increasing social welfare and economical development has caused an increasing growth in demand for air transport, for this reason, air traffic has experienced a unprecedented and massive in few last decades. According to the statistics of Airports Council International (ACI), we will notice the volume of incoming aircraft to an airport radar range is remarkably high that requiring effective management for scheduling of these aircraft landings. Aircraft landing problem is one of the key areas in air traffic operations, appropriate modeling and solving of this problem can be a good help to the more efficient and effective managing of air traffic. In this thesis, by a full review on aircraft lading scheduling problem in literature, a multi-objective model is proposed for multi-runway aircraft landing problem by considering fuzzy environments for reason of modeling more preferences of individuals and organizations that are engage with this problem and also applying uncertainties in the real world. Proposed model solved by two evolutionary algorithms namely Multi-Objective Invasive Weed Optimization (MOIWO) and NSGA-II, which according to the comparative metrics, performance of Multi-Objective Invasive Weed Optimization for both small and large size problems is obvious. Several instances also solved by a two phase interactive fuzzy approach that is combination of Jeminez method and Torabi – Hassini (TH) approach.