عنوان پایاننامه
بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران _ مریم مدرس صادقی
- رشته تحصیلی
- مطالعات زنان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49754;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4362
- تاریخ دفاع
- ۲۷ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم مدرس صادقی
- استاد راهنما
- سارا مزینانی شریعتی
- چکیده
- این تحقیق تحلیلی بر بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر است. بازنمایی یک¬سویه¬ی تصویر زن در هنرها در طول تاریخ به علت تک¬جنسیتی بودن هنرمندان، و خالی بودن عرصه¬ی هنر از حضور زنان، از طرفی و افزایش حضور زنان در عرصه¬ی هنرها به¬خصوص نقاشی، از طرف دیگر، میدانی را برای محقق می¬گشاید تا از این طریق بتواند نوع نگاه زنان هنرمند، که امروزه تعدادشان حداقل در نقاشی بیش از تعداد مردان است را در مورد مسائل مختلف، مطالعه نماید. زیرا در گذشته زنان همواره از دید مردان تحلیل و توصیف شده¬اند و طوری به نمایش گذاشته شده¬اند که ذهن مردانه درک کرده و می¬خواسته است. دیدگاه مردانه اکثراً زن را در نقش¬های کلیشه¬ای بازنمایی کرده است. و مسئله¬ی مهم در طرح کلیشه¬های جنسیتی این است که تفاوت جنس و جنسیت نادیده گرفته می¬شود و نقش¬های تفکیک شده و خصوصیات منتسب به هر دو جنس جزو ذات آنان محسوب می¬گردد. حال با توجه به این مطلب که بازنمایی توسط افراد یک گروه نیز ممکن است انجام گیرد، در این تحقیق به مطالعه¬ی آثاری که توسط زنان به وجود آمده¬اند پرداختم تا پاسخ این سؤالات را بیابم: آیا زنان نقاش نیز زنان را در نقش¬های کلیشه¬ای بازنمایی کرده¬اند؟ و از این طریق به بازتولید کلیشه¬های جنسیتی پرداخته¬اند؟ به این منظور از نظریه¬ی بازنمایی استوارت هال به عنوان چارچوب نظری تحقیق استفاده نموده¬ام. هال در این نظریه معتقد است که واقعیت به نحو معنادار وجود ندارد و بازنمایی را یکی از شیوه¬های کلیدی تولید معنا معرفی می¬کند که طی فرایندی بین اعضای یک فرهنگ مبادله و توزیع می¬شود. جامعه¬ی آماری تحقیق حاضر دوسالانه¬های نقاشی زنان، با نام «تجلی احساس» می¬باشد. آثار موجود در جامعه¬ی آماری 1327 اثر است که از این بین 244 اثر وجود دارند که زن به عنوان موضوع اصلی در آن لحاظ شده است. این آثار به عنوان نمونه¬ی تحقیق انتخاب و ابتدا به روش تحلیل محتوای کمی، سپس نشانه¬شناسی تعدادی محدود از آثار مورد تحلیل قرار گرفت. در آثار زنان نقاش معاصر بازنمایی طبیعی و فرهنگی، جنسی و غیرجنسی زن، بازنمایی زن در نقش¬های مادری، همسری و تربیتی در مقابل بازنمایی وی در نقش¬های دیگر، هم¬چنین بازنمایی دینی و غیردینی زن مورد توجه قرار گرفت. یافته¬های تحقیق نشان می¬دهد که زنان نقاش در مواردی مانند بازنمایی طبیعی و فرهنگی، جنسی و غیرجنسی و بازنمایی زن در نقش مادری، همسری و مراقبتی در مقابل نقش¬هایی غیر از آن، کلیشه¬ای برخورد نموده¬اند. یعنی بازنمایی طبیعی و جنسی از زن داشته و بیش از هر نقشی وی را در نقش مادری بازنمایی نموده¬اند. و به این ترتیب می¬توان گفت در این زمینه¬ها به بازتولید کلیشه¬های جنسیتی پرداخته¬اند. اما در مورد بازنمایی دینی و غیردینی دیدگاهی غیرکلیشه¬ای داشته¬اند. به این معنا که زن را بیش¬تر در محیط¬هایی غیر از محیط مذهبی به تصویر کشیده¬اند و از این طریق در این زمینه دست به کلیشه¬زدایی زده¬اند. واژه¬های کلیدی: بازنمایی، کلیشه¬های جنسیتی، جنس، جنسیت.
- Abstract
- This research is about analyzing woman’s representation in contemporary spheres of women painters. The one sided representation of woman’s image in Arts in the long history is due to Artists being monosexual or of a single gender, also the empty space created in Arts sphere is due to lack of woman’s presence and on the other hand, increase of woman’s presence in Arts sphere, particularly in painting opens (yields) a field for research so that through this method, one can study the kinds/types of woman Artists gaze, and that their number, at least in the field of painting is more than men and about their different problems. In the past women have been analyzed and expounded from men’s point of view and perspective, furthermore women have been show in the way that men’s mind had understood and wanted to show/depict women. Men’s view has mostly placed women in sterotypes representative roles. The importance of mentioning gender sterotype is because the difference of gender and sex has been over looked, segregated roles and selected characteastics of both sexes has been considered a part of their essentialism and innate. Now with this matter in mind that representation is possible to take place by one group also, in this research I have studied the contemporary Arts which has been created by women, so that I can find the answers to the following questions. Have the women painters also displayed the roles of women as sterotype? How, through this method, women have reproduced the sterotype gender? Therefore I have used Stewart Hall’s representation theory as the research frame work. In this theory Hall believes that meaningful reality does not exist and he introduces representation as one of the key methods of production which in a process is exchanged and distributed among the members of one culture. The present two years research universe statistics of women painters is named “Emotional or sensational satisfaction” which included 1327 effect and in 244 of these effects women have been considered as the main subject. This effects have been selected as research examples initially with content analysis quantative research and thereafter semi logically a limited number of these effects have been analyzed. In the contemporary of women painters natural and cultural representation, sexual and non-sexuality of women, representation of women in mother’s roles, wife, upbringing, representation of her other roles and also attention has been paid to religious and non-religious representation of women. The research finding indicates or show that women painters in matters (subjects) such as natural and cultural representation, sexual and non-sexual, representation of women in mother and wife’s roles upbringing and care and other roles have acted sterotype. This means they have had a natural and sexual representation of women and her motherly role, more than any other role has been highlight and therefore an these grounds we can say they have focused on reproduction of women’s sexual sterotype. But they have had a non- sterotype views about religious and non- religious representation and women have been depicted in other spheres and not in religious sphere and through this method they have sterotyped women’s roles. Keywords: representation, gender sterotype, sex, gender