عنوان پایاننامه
اثر رهنمود های تصویری در عملکرد شغلی افراد دادای ناتوانیهای هوشی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52952
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمد جمالی
- استاد راهنما
- باقر غباری بناب
- چکیده
- چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهنمودهای تصویری، کلامی و بدنی در ساخت فوتبال دستی توسط کارگران کم توان هوشی است. روش: در راستای رسیدن به هدف مورد اشاره، چهار آزمودنی دارای کم توان هوشی، از بین کارگران یک کارگاه تولید وسایل ورزشی انتخاب شدند. تکلیف شغلی که متغیرهای پژوهش بر روی آن ارائه شد، ساخت یک دستگاه فوتبال دستی با استفاده از قطعات مجزای تشکیل دهنده ی آن بود. به منظور امکان تعمیم یافته های این پژوهش، پژوهشگر یک کارگاه رقابتی را به عنوان موقعیت تحقیق انتخاب کرد. طرح پژوهشی شامل ترکیبی از چند خط پایه و کاربندی های متناوب است. بر این اساس آزمودنی ها به صورت متناوب، دو نوع رهنمود فیزیکی- کلامی و تصویری را دریافت کردند. به دو آزمودنی ابتدا رهنمود فیزیکی- کلامی و سپس رهنمود تصویری ارائه شد، و برای دو آزمودنی دیگر عکس این ترتیب انجام گرفت تا اثر ترتیب ارائه¬ی کاربندی¬ها مورد شناسایی و کنترل قرار گیرد. یافته¬ها نشان داد، که رهنمودهای تصویری از نظر کاهش زمان و افزایش صحت، فقط در صورتی مؤثر هستند که مهارت شغلی در ابتدا به وسیله ی رهنمودهای سنتی کارگاه های رقابتی، یعنی فیزیکی- کلامی، آموخته شده باشند. همچنین یافته¬ها نشان داد که رهنمود تصویری نیاز آزمودنی به رهنمود دهنده ی خارجی را کاهش داده و منجر به انجام مستقلانه ی تکلیف می شود. نتیجه¬گیری: در مجموع استفاده از رهنمود تصویری پس از فراگیری تکلیف، موجب کاهش زمان انجام تکلیف، نگهداری صحت انجام تکلیف در سطح فراگرفته شده، و کاهش وابستگی به مربی می شود.
- Abstract
- Abstract The Purpose of the present study was to investigate the impact of visual and physical - verbal prompts in the production of Soccer Table by workers with intellectual disabilities. Methods: To achieve the stated that goal, four subjects with intellectual disabilities, were selected from among workers in a workshop production of sports equipments. The vocational, was building a Soccer Table from its discrete components. In order to generalize the result of this research, the researcher chose a competitive workplace as situation in this study. Research design includes a combination of multiple baseline and Alternating Treatments Design. Alternatively these subjects received two types of physical – verbal prompts and the visual prompts. The first, two subjects received physical – verbal prompts and then visual prompts were presented. The other two subjects at first time received visual prompts and then physical – verbal prompts. Therefore, the order effect of treatment be identified and controlled. Results showed that, visual prompts decreased time, and increased accuracy of performing, only if the first, vocational skill in competitive workshops by the traditional prompting, (physical – verbal prompt), be presented. The use of visual prompts in the learning task, reduced the time to do task, using visual prompts increased the maintenance of the task has been learned, and reduce dependence on the coach.