عنوان پایاننامه
تبیین آثار مقیاس های جهانی ملی و محلی بر شکل گیری پدیده ناحیه گرایی در ایران ( مطالعه موردی : استان سیستان و بلوچستان )
- رشته تحصیلی
- جغرافیای سیاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51871;کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1610
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- یدالله اذرخواه
- استاد راهنما
- رسول افضلی
- چکیده
- چکیده شاخصه¬ی بسیاری از کشورها، ناهمگونی ملی در بعد فرهنگی و سرزمینی است. تجربیات کشورها در بعد مدیریت ناهمگونی ملی متفاوت می¬نماید؛ به گونه¬ای که هر کدام از آن¬ها متناسب با نوع ناهمگونی، در راستای تقویت یکپارچگی و همبستگی ملی، سیاست¬های مختلفی را در پیش می¬گیرند. با این حال، اکثر کشورها به فراخور پهناوری خود با مقوله ناحیه¬گرایی رویاروی هستند که گاه این ناحیه¬گرایی مشروعیت دولت و گاه نیز حکومت را به چالش می¬کشاند. بنابراین، ناحیه¬گرایی گونه¬ای رفتار گروهی تدافعی است که واکنشی به پاسداشت هویت، اصالت و سرزمین خاص به شمار می¬رود. ایران متأثر ازموقعیت جغرافیای¬اش (مطلق و نسبی) در طی تاریخ دیرپای خود، سرای سکونت بسیاری از گروه¬های زبانی، مذهبی و قومی بوده است. از این رو، تعامل میان این گروه¬ها و به عبارت دیگر نواحی مختلف، از فرهنگ و مدنیت ایرانی، فرهنگی متکثر ساخته که عمدتاً برآیند ناهمسانی¬های طبیعی و انسانی است. با این حال، در دوران معاصر شاهد پیدایش تحولاتی مرتبط با همبستگی ملی و پیوستگی سرزمینی در کشور بوده¬ایم که عمدتاً در قالب ادبیات ناحیه¬گرایی قابلیت خوانش می¬یابند. ناحیه بلوچستان واقع در جنوب شرق کشور از آن دست نواحی است که به واسطه¬ ناهمگونی¬های زبانی، مذهبی و نیز سطح بهره¬مندی، از شاخصه¬ها و مؤلفه¬های وجودی لازم برای ناحیه¬گرایی برخوردار است. یافته¬ها و داده¬های تحقیق نشان¬ دهنده صبغه بیشتر ناحیه¬گرایی مذهبی در این محدوده است. براین اساس، شکل¬گیری ناحیه¬گرایی در بلوچستان متأثر از مقیاس¬های متعدد جغرافیایی است که هرکدام به شکلی متمایز ظهور این پدیده را در این ناحیه به دنبال داشته¬اند. در این راستا، این مقیاس¬ها از رهگذر ابزارهای رسانه¬ای، شبکه روحانیت سلفی- وهابی، کمک¬های اقتصادی کشورهای منطقه، مشروعیت بخشی به ناهمگونی فضایی در قالب قانون اساسی، محدودیت¬های قانونی برای مشارکت سیاسی- اجتماعی، ناکارآمدی نظام توزیع، تعارض منافع هویت¬های ناحیه¬ای، بعد مسافت، ناهمگونی مذهبی با اکثریت کشور، بافت بسته طایفه¬ای و نقش-آفرینی روحانیون مذهبی(مولوی¬ها) همه از مواردی هستند که در سطوح مختلف، تأثیرگذاری خود را بر روی این پدیده در بلوچستان به نمایش می گذارند. واژگان کلیدی: مقیاس¬های جغرافیایی، ناحیه، ناحیه¬گرایی، ایران، بلوچستان.
- Abstract
- Absract Characteristic of many countries, national heterogeneity in the culture and land Experiences of different countries in the management of the conglomerate; So that they fit each type of heterogeneity, To strengthen national unity and integrity, are in various policies However, the vast majority of countries according to their concept of regionalism are facing. Sometimes this regionalism and the legitimacy of the government challenges. Thus, the behavior of regionalism as a defensive reaction to honor the identity, authenticity, and the land is special. Iran's geography affected the position (absolute and relative) in his foot during a late date, many live house of language, religion and ethnicity is. Hence the interaction between these groups and other areas of Iranian culture and civilization, the diverse cultural differences, mainly caused by natural and human. However, the emergence of the contemporary developments related to national unity and territorial integrity have been in the country Balochistan, located in the South East region of the country's regions Due to the heterogeneity of language, religion and level of enjoyment, though the features and components are required for regionalism. Research findings and data showing more Sbghh religious regionalism is in this range. On this basis the formation of regionalism in Baluchistan affected by multiple geographic scales that distinguishes each form of this phenomenon in this for area have been looking Hence the scale of the passer-media tools, network Salafi-Wahhabi clerics, the region's economic assistance, Legitimizing the spatial heterogeneity in the constitution, legal restrictions on political participation - social, Incompetence distribution system, regional identity, conflict of interest, distance, with the majority's religious heterogeneity, Depending on the context of tribal and religious role Clergymen (of Rumi) are all of the cases Their effectiveness at various levels are displayed on th