عنوان پایان‌نامه

شناسایی نقش سرریز دانش در توسعه کارآفرینی سازمانی شرکتهای تولید کننده محور خودرو نیسان



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی نقش سرریز دانش در توسعه کارآفرینی سازمانی شرکتهای تولید کننده محور خودرو نیسان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 404;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57207
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    قاسمعلی شیری
    دانشجو
    رضا رنجبری

    هدف از این تحقیق ، بررسی روش های سرریز دانش در کارآفرینی سازمانی کسب وکارها به منظور ارائه مدل مفهومی می باشد . سرریز دانش از طریق کاهش هزینه های تولید واستفاده از دانش، سازمانها را به فعالیتهای دانش محور مانند نوآوری ، تشویق می کند. کارآفرینی سازمانی که با نوآوری و ورود به کسب و کار جدید و تغییر استراتژی تعریف می گردد ، مستلزم ایجاد یا جذب دانشی نو در سازمان است و سرریز دانش با تسهیل دردسترسی به دانش ایجاد شده در بیرون سازمان ، می تواند روش های تعیین کننده در کارآفرینی سازمانی داشته باشد . در ادبیات مربوط به سرریز دانش، سازوکارهای گوناگونی برای این پدیده معرفی شده است که برخی از آنها عبارتند از : جابجایی کارکنان ، ثبت اختراعات ، نزدیکی جغرافیایی و ارتباطات نزدیک ، مهندسی مجدد ، جاسوسی اطلاعات ، نمایشگاهها وغیره . در این تحقیق ابتدا به منظور شناسایی ابعاد بیشتر از این سازوکارها ، با مراجعه به متخصصان وخبرگان به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته بررسی شده و پس از شناسایی این سازوکارها ، با ابزار پرسشنامه وبه کمک آزمون خی دو نقش 12 عامل شناسایی شده در مصاحبه های کیفی بررسی گردید، که الفای کرنباخ حاصل 0.760 ونتایج آزمون خی دو نشان ازمعنا داری و نقش شش عامل ورود کارکنان ، نزدیکی جغرافیایی،وجودمشاوران مشترک ،مهندسی معکوس ،تجسس اطلاعاتی وصنعتی وسرانجام فن آوری اطلاعات در رخ دادن کارآفرینی سازمانی در شرکت تولید محورخودروداشته است . کلمات کلیدی : سرریز دانش ، کارآفرینی سازمانی ، کسب وکارها ، تغییر استراتژی .
    Abstract
    The Aim Of This Research Is Understanding The Role Of Knowledge Spillover In Corporate Entrepreneurship Of Businesses To Achieve New Conceptual Model . Knowledge Spillover With Decrease Of Production Cost And Use Of Knowledge Help To Businesses To Start Knowledge-Oriented Activities Like Innovation.Knowledge Spillover With Easy Availability To Knowledge That Existed Around Businesses , Has A Vital Role In Creating Corporate Entrepreneurship Behavior .In Literature Of Knowledge Spillover There Are So Different Variable That We Try To Knowing Them Like As :Interaction Between Workers ,Patent ,Reverse Engineering , Geographical Distance , Spin-Offs and e.t.c. . In This Research We Try To Understand The Relationship Between Knowledge Spillover And Corporate Entrepreneurship By Interview With The Professors Of Different University To Identify The Role Of Variable Of Knowledge Spillover In Corporate Entrepreneurship Of Businesses.After Identifing The Variable With questioner and x² Method, Reasearcher Acheive ?=0.760 and Interaction Between workers ,geography Distance ,Information Technology,Reverse Engineering and Consultant,Effective to occurs corporate Enreprenurship . Keywords: Knowledge Spillover ,Corporate Entrepreneurship ,Businesses,Renewal Strategy