بررسی اثر بازاریابی خیرخواهانه کالاهای مصرفی بر نگرش مصرف کنندگان ایرانی نسبت به برند و قصد خرید برند (بررسی موردی خریداران کالاهای مصرفی در شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51269
- تاریخ دفاع
- ۱۴ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- ارش اقایی فر
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- بازاریابی خیرخواهانه یک شیوه نوین بازاریابی است که براساس آن بنگاه اقتصادی متعهد می شود درصدی از فروش محصولات (خدمات) خود را بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به یک امر خیر اختصاص دهد. این شیوه بازاریابی از دهه 80 میلادی در آمریکای شمالی و اروپای غربی و از سال 1384 در ایران مورد استفاده بنگاههای اقتصادی قرار گرفته است. اهداف اصلی تحقیق حاضر، تعیین اثر بازاریابی خیرخواهانه بر نگرش نسبت به برند و قصد خرید مصرف کنندگان کالاهای ایرانی و شناسایی تفاوتهای رفتاری زنان و مردان در برابر این نوع از بازاریابی و اهداف فرعی آن کشف دیدگاه مردم در خصوص مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی و شناسایی سازمانهای خیریه معروف و خوشنام از دید مردم جهت معرفی به بنگاههای اقتصادی می باشد. به منظور نیل به این هدف با توجه به ادبیات تحقیق مطالعه شده شیوه پژوهش مورد استفاده توصیفی- پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه تعیین شد. با توجه به پیچیدگی اجرای پژوهش در کل ایران به بررسی موردی شهر تهران اکتفا و نمونه آماری به شیوه طبقاتی از بین خریداران کالاهای مصرفی در شهر تهران انتخاب شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه و تحلیل نتایج مشخص شد، بازاریابی خیرخواهانه بر نگرش نسبت به برند و قصد خرید برند خریداران کالاهای مصرفی تاثیر مثبت داشته و این تاثیر در خصوص نگرش زنان نسبت به برند از مردان بیشتر است، لیکن فرض تفاوت رفتاری زنان و مردان در قصد خرید برند بر اثر بازاریابی خیرخواهانه مورد تایید قرار نگرفت. همچنین در طی تحقیق مشخص شد 3/89% پاسخ دهندگان به پرسشنامه بنگاههای اقتصادی را در قبال معضلات اجتماعی و زیست محیطی مسئول می دانند. در نهایت شناخته شده ترین و مورداعتماد ترین سازمانهای خیریه شناسایی و برای اجرای بازاریابی خیرخواهانه به بنگاههای اقتصادی معرفی شدند. نتایج حاصل از تحقیق موید این واقعیت است بازاریابی خیرخواهانه ابزار مناسبی برای بهبود نگرش بازار هدف نسبت به برند و ایجاد قصد خرید در آنها می باشد. همچنین خریداران ایرانی، بنگاههای اقتصادی را در رابطه با مسائل اجتماعی و زیست محیطی مسئول دانسته و در قبال پاسخگویی آنها به این گونه مسائل، آماده اند با استفاده از قدرت خرید خود، آنها را تشویق نمایند.
- Abstract
- ندارد