شناسایی فرصتهای کارآفرینی در صادرات فرش دستباف ایران - مطالعه موردی: کشور آلمان
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 345;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56934
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا شیخ رضایی
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- فرش دستبافت ایران تجلی ذوق و هنر و استعداد مردمان این سرزمین بوده، با فرهنگ و روحیات ایرانیان پیوندی ناگسستنی دارد. از سوی دیگر فرش دستبافت همواره به عنوان یکی از مهم ترین اقلام صادرات غیر نفتی کشور مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر صادرات فرش دستبافت ایران به کشور آلمان را به عنوان بستری برای شناسایی فرصت های کارآفرینی مورد مطالعه قرار داده است. به این منظور بر اساس فرایند رسمی تشخیص فرصت موریسون، پس از انجام مطالعات کتابخانه ای با 13 نفر از کارشناسان و خبرگان صادرات فرش مصاحبه و روندها و فرصت های کارآفرینی در زمینه صادرات فرش دستبافت شناسایی شد. پس از آن فرصت های شناسایی شده از پنج جنبه سودآوری، باز بودن پنجره فرصت، توان رقابت با رقبا، افزایش حجم بازار و رشد بازار مورد پرسش پرسشنامه ای از 50 خبره قرار گرفت و نتایج با نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتیجه این تحلیل اولویت بندی فرصت های کارآفرینی در صادرات فرش دستبافت ایران به کشور آلمان به شرح زیر است: ارائه قالی های فعلی با ایجاد تغییرات مورد پسند مشتری در رنگ، اندازه و طرح، تولید قالی های نفیس هنری، ایجاد بانک طرح های نوین قالی ایران، ایجاد بانک طرح های قدیمی قالی ایران، تولید مواد رنگ زای طبیعی، ایجاد مدیریت متمرکز تولید بر کارگاههای غیر متمرکز، مکانیزه کردن مراحل پیش تولید مانند رنگرزی، ایجادکارگاههای متمرکز تولید فرش، ایجاد مراکز تولید ملزومات دکوراتیو همراه با فرش مانند پرده و تابلو و ...، معرفی و ارائه سایر بافته های ایران مانند جاجیم، زیلو و . . . به مشتری، بازاریابی اینترنتی فرش، تولید انبوه، سفارش گیری اینترنتی از مشتری، رد گیری اینترنتی سفارشات، تولید و خودکفایی ابریشم، فروش اینترنتی فرش دستبافت. کلمات کلیدی: کارآفرینی، فرصت، کارآفرینی بین المللی، فرایند تشخیص فرصت موریسون، هنر- صنعت فرش دستبافت.
- Abstract
- Iran's hand-knotted carpet is the manifestation of taste, artistry and talent of people in this territory, and is inextricably linked with Iranians' morale and culture. On the other hand, hand-knotted carpets have always been considered as one of the most important non-oil exports of the country. The current study examines Iran's hand-knotted carpet's exports to Germany as a context for identifying entrepreneurship opportunities. In this regard, based on Morrisson opportunity recognition formal process, after conducting library studies, 13 experts of carpet exports were interviewed and entrepreneurship opportunities and trends in the field of hand-knotted carpet exports were identified. Then, the identified opportunities were investigated in terms of five aspects of profitability, opportunity window openness, the ability to compete with competitors, increasing the market volume, and market growth, through a questionnaire given to 50 experts, and the results were analyzed using SPSS software. The result of the analysis shows the priority of entrepreneurship opportunities in Iran's hand-knotted carpet exports, as below: delivering the current rugs while applying customer-friendly changes in terms of color, size, and design; producing artistic exquisite rugs; creating the bank of Iranian rugs' new designs; creating the bank of Iranian rugs' old designs; producing natural dyes; developing production centralized management on decentralized workshops; mechanizing pre-production stages such as dying; developing centralized workshops for carpet production; developing centers to produce decorative accessories together with carpet, such as curtains, tableau and etc.; Introducing and delivering other Iranian textiles such as jajim, zilou and etc. to customers; internet marketing of carpet; mass production; receiving online orders from customers; online tracking of orders; producing silk and becoming independent; and online sale of hand-knotted carpet. Key words: entrepreneurship, opportunity, international entrepreneurship, Morrisson opportunity recognition formal process, art-industry hand-knotted carpet.