شناسایی مولفههای موثر بسته بندی محصولات صنایع غذایی در تصمیمگیری و انتخاب مشتریان شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 191;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52237
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- محسن فرقانی
- استاد راهنما
- محمود متوسلی
- چکیده
- شناسایی نیازهای مشتریان و علایق مشتری، یکی از مهمترین گام های مدیران کسب و کارها در راستای پاسخگویی به آنها است. با توجه به اینکه اغلب تصمیمات خرید مشتریان در نقطه¬ی خرید صورت می گیرد، و بسته بندی محصولات غذایی یکی از اولین مفاهیمی است که مشتری در مواجهه با محصولات بررسی می نماید، بنابراین شناسایی مولفه های مطلوب بسته بندی موثر بر انتخاب مشتریان در صنعت محصولات غذایی کشور می تواند برای کسب و کارهای فعال در این حوزه، مبنایی مناسب در تصمیم گیری ها و برنامه های مرتبط با آمیخت? محصول و برای مشتری فراهم کنند? مطلوب ترین بسته بندی باشد. پژوهش حاضر بر اساس مطالع? نمونه ای متشکل از 124 نفر از شهروندان تهرانی که از نواحی مختلف شهر تهران بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی گردآوری شده بودند، انجام گرفته است. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که مولفه های بسته بندی موثر بر انتخاب مشتری از نظر میانگین دارای اختلاف معنی دار از هم می باشند و بنابر این با استفاده از آزمون فریدمن اولویت بندی شده اند. و در نهایت با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل عاملی تاییدی سازه های اصلی تحقیق در سه بعد: عوامل بصری ، عوامل اطلاعاتی و عوامل کارکردی دسته بندی شده اند. واژه های کلیدی : بسته بندی ، انتخاب مشتری ، صنایع غذایی
- Abstract
- Identification of customer needs and interests is one of the business managers’ most important steps in responding to them. Since most of the purchasing decisions of the customers are made at the point of purchasing and since food products packaging is one the first concepts the customers examine in facing those products, the identification of optimum packaging elements influencing the customer choice in the country’s food products industry can be a suitable basis for decision makings and for plans relevant to product mix and can provide the customers with the optimum packaging. The present research has been done according to a study consisting of 124 Tehran citizens in different areas of Tehran collected with stratified random sampling method. The results show that there is a meaningful difference between the averages of packaging elements influencing the customer choice and, therefore, they have been prioritized according to Friedman test. Finally, using structural equation modeling, confirmatory factor analysis and main constructs, the research has been categorized into three dimensions of visual factors, informational factors and functional factors. Key words: Packaging, Customer choice, Food industry