شناسایی فرصت های کارآفرینانه خود-خدماتی مسافر در صنعت هواپیمایی (مورد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 186;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52113
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم کورانی
- استاد راهنما
- محمود احمد پورداریانی
- چکیده
- چکیده تشخیص فرصت به عنوان توانایی شناسایی ایده خوب و انتقال آن به کسب و کار به گونهای که ارزش افزوده و درآمد تولید کند، تعریف شده است. شرکتهای هواپیمایی با جستجوی خلاق فرصتهای خدمت جدید، در حال تغییر و ارتقاء جایگاه سازمان خود در رقابت با شرکتهای هواپیمایی موجود و رقبای جدید هستند. خود - خدماتی مسافر ضمن منفعت به مسافر با کاهش اتلاف وقت، با حذف واسطهها موجب کاهش هزینه و ایجاد ارزش افزوده برای شرکت هواپیمایی میگردد. در این تحقیق به منظور شناسایی فرصتهای کارآفرینانه در خود- خدماتی مسافر از روش فرآیندی تحلیل محیط موریسن استفاده شده است. رویکرد حاکم بر تحقیق حاضر ترکیبی (کیفی- کمی) است. جامعه آماری در فاز کیفی تحقیق جامعه مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" به عنوان دست اندرکاران ارائه خود- خدماتی مسافر و در فاز کمی تحقیق جامعه مسافران به عنوان مشتریان خود- خدماتی مسافر می باشد. در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی مصاحبههای عمیق با 20 نفر از مدیران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و صاحبنظران خود- خدماتی مسافر انجام شد. در فاز کمی بر اساس فرمول کوکران370 پرسشنامه بین مسافران شرکت هواپیمایی "هما" توزیع گردید که روایی آن بر اساس نظر تعدادی از اساتید و خبرگان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (در وضعیت موجود خود- خدماتی مسافر: 6/88% ؛ در انتظارات مشتری در خود- خدماتی مسافر: 86% ) محاسبه شد، که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود. در نتیجه فرصتهای کارآفرینانه در خود- خدماتی مسافر به تفکیک سه زمینه وب، کیوسک و تلفن همراه در راستای توسعه کسب و کار شرکت ارائه گردید. یافتههای تحقیق نشان می دهد اقدامات انجام شده در زمینه کیوسک بسیار اندک و زمینه تلفن همراه برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" کاملاً بکر میباشد. همچنین از مهمترین فرصتهای کارآفرینانه در زمینه وب میتوان پیاده سازی عملیات مدیریت پروفایل مسافر را برشمرد، در خود- خدماتی مسافر از طریق کیوسک به عملیات پیش از پرواز مسافر در فرودگاه اشاره نمود، در زمینه تلفن همراه ارسال اطلاعات پروازی را فرصت کارآفرینانه معرفی کرد. کلمات کلیدی: فرصت کارآفرینانه، تشخیص فرصت، خود- خدماتی مسافر، صنعت هواپیمایی.
- Abstract
- The purpose of this research is to investigate the passenger self-service in the Airline of the Islamic Republic of Iran, Homa, and to recognize the entrepreneurial opportunities in this regard. The mixed method research (quality-quantity) and Morrison Environmental Analysis method were used. The statistical population in quality section consists of directors of Homa, and in the quantity section consists of passengers of Homa. In the quality section, the deep interviews and focus groups with 20 experts have been done. In the quality section, the sampling was performed using Kokaran formula as well as 370 questionnaires given to the passengers. Analyzing data in the quality sections was performed through open coding method and in the quantity method SPSS software were applied. The findings of the research revealed that the actions done in domain of kiosk are very few and the cell phone domain for Homa is fully virgin. Also as the most important entrepreneurial opportunities, the implementation of passenger profile management operation of web domain could be considered, the passenger check-in operation via kiosk is entrepreneurial opportunity and sending flight information could be introduced as the entrepreneurial opportunity in cell phone domain in line with the development of business of the Company. Key words: entrepreneurial opportunity, recognition of opportunity, Passenger Self-Service, airline industry