بررسی تاثیر مجموعه ایده کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی پردیس های فنی و علوم رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 376;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56188
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- رویا مولایی
- استاد راهنما
- محمد حسن مبارکی
- چکیده
- یکی از اهداف برنامه های آموزشی کارآفرینی ایجاد و تقویت قصد کارآفرینانه کارآفرینان بالقوه به ویژه دانشجویان می باشد به همین دلیل تحقیقاتی که در دنیا برای قصد کارآفرینانه انجام می شود عمدتا مربوط به دانشجویان است قصد کارآفرینانه بهترین و مهمترین متغیر پیش بینی کننده رفتار کار آفرینانه است. کروگر در سال 2009 علاوه بر سه متغیر اصلی شکل دهنده" قصد کارآفرینانه"، "درک مطلوبیت" ، "درک امکان پذیری" و" عملگرایی " متغیر درک فرصت های کارآفرینانه را اما امروزه متغیر جدیدی به نام ایده کارآفرینانه مطرح شده است که می تواند بر شکل گیری قصد کار آفرینانه دانشجویان اثرگذارد. ایده کارآفرینانه به عنوان یک سازه شامل 4 بعد است :محتوای ایده ،تعدادایده ،منطق ایده، نو بودن ایده . نتایج نظر سنجی از دانشجویان مزبور نشان می دهد قصد کارآفرینانه) کارآفرینان بالقوه) دانشجویان تحت تاثیرچهار بعد از ایده های کارآفرینانه شان می باشد. بر این اساس محتوای ایده ،ارزش ایده ،نو بودن ایده بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تاثیر دارد در حالی که تعداد ایده های کارآفرینانه چنین تاثیری ندارد. اما نکته بسیار مهم این است که ایده های کارآفرینانه افراد خواه منشا شهودی( قلبی) داشته باشند و خواه منشا عقلی (منطقی)، موضوع شناختی هستند. بنابراین تاثیر ایده های کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه دانشجویان تحت تاثیر سبک شناختی شان می باشد. بر این اساس دانشجویانی که دارای سبک شناختی شهودی هستند، ارزش و محتوای ایده بر قصد کارآفرینانه شان تاثیر داشته در مقابل تعداد ایده تاثیری بر قصد کارآفرینانه شان ندارد. در حالی که دانشجویانی که دارای سبک شناختی منطقی هستند ابعاد چهارگانه ایده به ترتیب ارزش ایده، نو بودن ایده ، محتوای و تعداد ایده بر قصد کارآفرینانه آنها تاثیر دارد. بنابراین کسانی که از سبک شناختی شهودی برخوردار هستند، قصد کارآفرینانه شان بیشتر تحت تاثیر کیفیت ایده های یشان می باشد اما دانشجویانی که منطقی می اندیشند قصد کارآفرینانه شان به شدت تحت تاثیر کمیت ایده های شان قرار می گیرد. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود درس "ایده پردازی کارآفرینانه" برای دانشجویان رشته کارآفرینی و کسب و کار ،"خانه ایده" در پردیس های دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها و اتاق فکر شورای کارآفرینان و صنعت در دانشکده ایجاد شود. هدف این پایان نامه بررسی تاثیر ایده کارآفرینانه به همراه سبک شناختی (به عنوان متغیر تعدیل کننده) بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی پردیس های علوم رفتاری و فنی دانشگاه تهران می باشد.
- Abstract
- One of the aims of educational programs f entrepreneurship is to create and improve the entrepreneurial intention of potential entrepreneurs, especially students of entrepreneurship. Therefore, much of the research that is conducted on entrepreneurial intentions in the world is about students because entrepreneurial intention is the best and most important variable to predict entrepreneurial behavior. In addition to the three main variables forming the entrepreneurial intention (perceived desirability, perceived feasibility, and propensity to act) Kruger (2009) introduced the variable of perceived opportunity. But today a new variable, named entrepreneurial idea set, has been introduced which can affect the formation of entrepreneurial intentions in students. According to Hill and Birkinshow (2010), entrepreneurial idea set, as a construct, consists of the following 5 dimensions: idea content, idea volume, idea logic, idea value, and idea novelty. The results of a survey conducted on the students of engineering and behavioral sciences who studied for bachelors' degree in the University of Tehran, showed that the entrepreneurial intentions of potential entrepreneurs (students) is under the influence of three dimensions of their entrepreneurial ideas. In fact, their idea content, idea value, and idea novelty, affected the entrepreneurial intentions of the students while their idea volume did not show such an effect. It is important that entrepreneurial ideas of people, whether intuitive (from heart) or rational (from logic) are cognitive subjects. Therefore the effect of entrepreneurial ideas on the students' entrepreneurial intentions is under the influence of their cognitive styles. Hence for the students who were intuitive in their cognitive style, the value and content of their ideas affected their entrepreneurial intentions while their idea volume did not affect their entrepreneurial intentions. This is while for students who were rational in their cognitive style the four dimensions of entrepreneurial ideas: idea value, idea novelty, idea content, and idea volume, affected their entrepreneurial intentions from high to low respectively. Therefore, for those who have intuitive cognitive style, their entrepreneurial intention is more under the influence of the quality of their ideas, while for those who have rational cognitive style, their entrepreneurial intention is more under the influence of the quantity of their ideas. As per the results of the research, it is suggested that the course of "entrepreneurial idea generation" be included in the curriculum of entrepreneurship and majors, and "idea house" be founded in different campuses of the University of Tehran and other universities. Also it is suggested that "Think Tank" (the council of entrepreneurship and industry) be founded in the faculty of entrepreneurship.