عنوان پایان‌نامه

تبیین نقش گرایش کارآفرینانه در کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین نقش گرایش کارآفرینانه در کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 247;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53312
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    فاطمه مرادی
    استاد راهنما
    محمدرضا زالی

    هدف از انجام این پایاننامه تبیین نقش گرایش کارآفرینانه در کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران است و به منظور بررسی سوال اصلی پژوهش، مبنی بر اینکه آیا گرایش کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران تاثیر دارد؟ 5 سوال فرعی مطرح شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود و به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده شده است که برای سنجش گرایش کارآفرینانه از پرسشنامه گرایش کارآفرینانه دانشگاهی ترودوویچ و همکاران (2010) و برای سنجش کارآفرینی دانشگاهی از ابزار پیشنهادی برنان و مک گوان (2006) در مقیاس لیکرت استفاده گردید. روش پژوهش این مطالعه از لحاظ هدف در دسته پژوهشهای کاربردی بوده و یک پژوهش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش672 نفر از مدیران و اعضای هیئت علمی پردیس دانشکدههای فنی، پردیس علوم و دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران هستند. نمونه گیری به روش تصادفی – طبقه ای و شامل 244 نفر از آحاد جامعه بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای آماری از نرم افزارهای SPSS و لیزرل، استفاده گردید. همچنین آزمون های آماری مورد استفاده در این پژوهش شامل آزمون های کلوموگروف - اسپیرنوف، دوجمله ای، رگرسیون خطی، تحلیل عاملی تائیدی، t، همبستگی پیرسون و اسپیرمن و تحلیل واریانس فریدمن می باشد. نتایج آزمون رگرسیون خطی در خصوص سوال ها فرعی یک تا پنج نشان داد که ابعاد پنج گانه گرایش کارآفرینانه شامل استقلال¬کاری، نوآوری، پیشگامی، رقابت تهاجمی و ریسک پذیری بر کارآفرینی دانشگاهی تاثیر مثبت دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن درخصوص رتبه متغیرهای گرایش کارآفرینانه در مقایسه با یکدیگر نشان داد که پیشگامی بالاترین رتبه و استقلال¬کاری کمترین رتبه را در میان متغیرها داشته است. کلمات کلیدی: گرایشکارآفرینانه، کارآفرینی دانشگاهی، دانشگاه تهران.
    Abstract
    The present thesis aims to examine the role of entrepreneurial orientation on academic entrepreneurship in the University of Tehran. Thus, in order to address the main research question which is whether entrepreneurial orientation affects academic entrepreneurship, five other subsidiary questions are proposed. A questionnaire has been used as the major tool for collecting data in this research. Two sets of questionnaires were used to collect data based on the Likert Scale. For the first questionnaire, the TODOROVIC et al (2010) questionnaire was used to measure the academic entrepreneurial orientation. And for the second questionnaire, BRENNAN and MCGOWAN (2006) suggested tool was used to measure academic entrepreneurship. In terms of purpose, the research methodology of the present paper falls into the category of applied research and is a descriptive survey. The research population consists of 672 managers and faculty members from the Technical College and College of Science and Social & Behavioral Sciences faculties of the University of Tehran. Accidental-stratified sampling method has been employed consisting of 244 individuals in the society. The Lisrel and SPSS programs have been used for the analysis of statistical data. Also, other statistical tests in this research include the Colomogrov-Spirinov test, Binominal test, linear regression, confirmatory factor analysis, t test, the Pearson-Spearman correlation, and the Friedman’s variance analysis. The results of the linear regression for the one to five subsidiary questions indicate that the five dimensions entrepreneurial orientation (i.e. autonomy, innovation, proactiveness, aggressive competition, and risk-taking) have a positive effect on academic entrepreneurship. Furthermore, comparing the results from the Friedman’s test regarding the rankings of the entrepreneurial orientation variables show that proactiveness in the market has the highest and autonomy has the lowest rankings among the variables. Keywords: Entrepreneurial orientation, academic entrepreneurship, University of Tehran.