بررسی عوامل موثر بر پذیرش دورکاری توسط کارمندان زن در ستاد مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 215;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52554
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- حمیرا آقاجانی
- استاد راهنما
- امیر مانیان
- چکیده
- با پذیرش تأثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه انجام کار مشاهده می شود که مشاغل از جهات گوناگون از جمله نوع، چگونگی انجام، سرعت، دقت و سهولت انجام، دستخوش دگرگونی شده است. ساختارهای سنتی مشاغل و سازمان ها با تغییر و تحولات اساسی مواجه شده است. فن آوری در ظاهر بعضی از مشاغل را حذف کرده و یا تغییر می دهد اما در مقابل بسیاری مشاغل جدیدتر و مفیدتر ایجاد می کند. با درنظر گرفتن این تحولات، دیگر خدمات نیروی کار به جای عرضه در محل به سمت عرضه الکترونیکی پیش می رود و تقاضا برای نیروی کار وابستگی کمتری به شرایط محلی و جغرافیایی پیدا می کند که در اینجا « دورکاری» و یا «کار از راه دور» و کار الکترونیکی مطرح می شود. در پژوهش حاضر، با توجه به نیاز و مسئله تحقیق یک مدل به عنوان چارچوب تحقیق برگزیده شده و براساس آن عوامل مؤثر بر پذیرش دورکاری در بین زنان وزارت کار و امور اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کل کارکنان زن شاغل در ستاد مرکزی وزارت کار و امور اجتماعی در نظر گرفته شده است. روش مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی- پیمایشی از نوع علی بوده است. براساس نتایج بدست آمده از تحقیق مشخص گردید عوامل زیرساخت فن آوری اطلاعات، ماهیت کار، محدودیت نیروی کار و ساختار سازمانی تأثیر مستقیم بر پذیرش دور کاری در بین زنان دارد. واژگان کلیدی: دورکاری، پذیرش فن آوری اطلاعات، فرهنگ، وزارت کار و امور اجتماعی
- Abstract
- Jobs have undergone fundamental changes from different aspects including type, quality, speed, preciseness and easiness of performance under the influence of information technology and communications. The traditional structures of careers and organizations have been broken and experienced basic changes. In appearance, technology deletes or changes some of the jobs but in lieu of that, it creates many newer and more useful jobs. Considering these changes, other services of labor force are moving toward electronic presentation rather than presentation in place. In addition, demands for labor force find a less dependence on local and geographical conditions where we have “Teleworking” or “working from distance “and “E-work”. In this research, based on the need and statement of the research , one model has been chosen as the framework of the research and based on that , the factors effecting the acceptance of distance working among female staff of Ministry of Cooperatives, Labor and Social Welfare are presented. The statistical community of the present research is all the female employed staff in the Central Headquarter of Ministry of Labor & Social Affairs. The methodology for analyzing the descriptive-survey data is of the type of causative one. Based on the results of the research, it was specified that the factors of infrastructure of information technology, the nature of the job, limits of the job, and organizational structure have direct impact on acceptance of distance working among women. Keywords: Tele-working, Acceptance of Information Technology, Culture, Ministry of Labor and Social Affairs