شناسایی موانع کارآفرینی سازمانی در حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53878;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 277
- تاریخ دفاع
- ۲۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- رضا حسینی نیا
- استاد راهنما
- بهروز زارعی کرگ آباد
- چکیده
- هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی موانع کارآفرینی سازمانی در حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران، می باشد و باعنایت به اینکه امروزه بحث کارآفرینی در سازمان های گوناگون و حوزه های علمی و عملی متنوعی وارد شده و انسانها با ایجاد سازمانهای مختلف سعی در رسیدن به اهداف تعیین شده داشته و جهت تحقق ماموریت و اهداف توجه به خصوصیات سازمان ها که امروز پویا و پیچیده و با تغییرات روز افزون همراه هستند، مهم است. لذا توجه به مطالعه آن در حوزه دانشگاه، که یکی از تاثیر گذارترین و مهمترین نهادهای جامعه است و در پیشرفت و اعتلای آن نقش اساسی ایفا می کند، اهمیت و ضرورتی دوچندان دارد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. همچنین در تحقیق حاضر به منظورگردآوری داده ها از روش تحقیق کیفی و از روش موردی به عنوان روش تحقیق استفاده می شود. برای جمع آوری اطلاعات در مورد مبانی نظری تحقیق، از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای استفاده شده و در بخش میدانی نیز از مصاحبه با معاونین اداری و مالی واحدهای دانشگاه و خبرگان استفاده شده است . مصاحبه های این تحقیق با استفاده از یک گروه 13 نفره خبرگان انجام پذیرفت. پیش از انجام مصاحبه ها، 3 دسته عوامل اصلی موانع رفتاری، ساختاری و محیطی که موانع کارآفرینی سازمانی شناخته می¬شوند، شناسایی و برای بررسی انتخاب گردیدند. در درون این سه دسته، 14 متغیر که پیشبینی می¬گردید بر روی کارآفرینی سازمانی منفی اثر می گذارند، انتخاب گردیدند که به ترتیب هریک از دسته ها، 6، 5 و 3 متغیر داشتند. اما در طول مصاحبه ها سعی گردید مولفه های اثرگذار بر روی این 14 متغیر از نقطه نظرات مصاحبه شوندگان شناسایی و بررسی گردد که در طول پروسه مصاحبه، به 144 مولفه (شاخص) اثرگذار بر متغیرها دست پیدا گردید. سه متغیر مهم که مصاحبه شوندگان بر آنها تاکید داشته اند، متغیرهای استراتژی سازمانی، ساختار سازمانی و سیستم حقوق و دستمزد هستند که هر سه از دسته موانع ساختاری می باشند. در انتهای جدول نیز، سبک رهبری از دسته موانع رفتاری و ارتباط با ارباب رجوع از دسته موانع زمینه ای، با اختلاف زیادی، کم اهمیت ترین متغیرهای موثر بر کارآفرینی سازمانی شناخته شده اند.
- Abstract
- The aim of this study is Identification Organizational entrepreneurship Barriers in the Tehran University administrative and financial deputy, and considering has been entered discussion of entrepreneurship in various organizations and variety of scientific and practical areas and humans have been trying to reach targets with creating different organizations, and is important according to characteristics of organizations that today's dynamic and complex and are associated with Increasing changes for the realization mission and goals. Therefore emphasized double importance and necessity the attention to study it in the University area, That is one of the most effective and most important institutions of society and plays a major role in community development and promote . Is the present study in terms of purpose, of applied research. Also used in the present study qualitative research methods in order to collect data and the case method as a research method. Is used of the method collecting information library for data collection about theoretical research and in the field has also been used the interview with administrative and financial deputies of university units and experts. The research interviews was with use a thirteen-member Group of experts. Prior to the interviews, identified and selected to investigate three main factors behavioral, structural and environmental barriers which are known institutional barriers to entrepreneurship. Were selected within these three categories fourteen variable that was predicted Leave a negative impact on organizational entrepreneurship, That each of those categories, respectively, had six, five and three variables. But during the interviews was tried be identified and evaluated components of effective on the fourteen variables this opinions of the interviewees, Was found that during the interview process, to one hundred forty four components (indicator) variables influencing. Three important variables that are emphasized interviewed them, Are variables such as organizational strategy, organizational structure and payroll system that all three are of the structural barriers. At the end of the table, Leadership style of the behavioral barriers and communication with clients of the underlying obstacles, with large differences, are known the least important variables affecting on organizational entrepreneurship. Keywords: entrepreneurship, entrepreneurship, organizational, structural barriers, behavioral barriers, background barriers, Administrative and Financial Affairs