عنوان پایاننامه
بررسی ارتباط میان گزارشهای تاریخی و ایمان دینی
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001476;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53829
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیدمرتضی طباطبائی
- استاد راهنما
- مهدی ذاکری
- چکیده
- چکیده: ایمان دینی، بنیادیترین ویژگیِ شخصیتی پیروان ادیان ابراهیمی است؛ عنصری که وجه اصلی تمایز ایشان از بیدینان به شمار میآید. ویژگی بارز دیگر این ادیان، ابتنای آنها بر تاریخ است؛ و روایات تاریخی، سهمی بسزا و حذفناپذیر در شکل دادن هر یک از آنها دارند؛ تا آنجا که انکار برخی از این روایات تاریخی، موجب تکفیر خواهد بود. بنابراین شاید به نظر رسد که با ویران شدن بنیانهای تاریخی یکی از این ادیان، مؤمنان آن دین، ایمان خود را فروگذارند و دین یا سلوکی دیگر برگزینند. آیا با انجام پژوهشهای انتقادی دقیق و عمیق دربار? تاریخ هر یک از ادیان، میتوان چشم امیدی به تأثر ایمان متدینان داشت؟ آیا اساساً تاریخ چنان قوتی دارد که از پس ایمان برآید؟ در این نوشتار، با بررسی ماهیت ایمان دینی از دیدگاههای گوناگون فیلسوفان دین، و نیز بررسی اعتبار و عینیت تاریخ در قلمرو فلسف? انتقادی تاریخ، کوشیدهایم پاسخ این پرسشها را روشن کنیم. ایمان دینی، ممکن است عقلگروانه، ارادهگروانه یا احساسگروانه باشد و مخاطبان تاریخ نیز یا ذهنیگرایند و یا عینیگرا. پس از بررسی ویژگیهای هر یک از انواع ایمان و نیز هر یک از رویکردها به تاریخ، روشن میشود که پژوهشهای انتقادی تاریخی، عموماً تنها در صورتی امکان اثربخشی دارند که مخاطبشان، مؤمن عقلگرا باشد؛ البته آن دسته از عقلگروانی که تاریخ را علمی عینی به شمار میآورند. عقلگروانی که تاریخ را ذهنی میدانند، تنها در مواردی ویژه و به شرط همراهی تاریخ با علوم تجربیِ دیگر، به پژوهشهای انتقادی توجه میکنند. این در حالی است که مؤمنان احساسگرا و ارادهگرا، وقع چندانی به تاریخ نمینهند و ایمانشان را با تاریخ معامله نمیکنند. کلیدواژگان: ایمانِ دینی، عقلگروی، ارادهگروی، احساسگروی، پژوهش تاریخی، عینیت، ذهنیت.
- Abstract
- Religious faith is the basic characteristic of Abrahamic religions' followers. In fact, it is the element which distinguishes them from the atheists. The other outstanding feature of these religions is their reliance upon history; and historical narrations have such a significant and inseparable role in the formation of theses religions that denying some of them may result in being excommunicated. Therefore, it may seem that if the historical bases of one of these religions were destructed, the faithful people of that religion would leave their faith and choose another religion or manner for live. Now, the question is whether we can hope that the religious people's faith would be affected if a critical and detailed research on the history of every one of these religions is carried out? In other words, is history so powerful to overcome faith? In the present study, we try to find answers to these questions by examining the nature of religious faith from different religion philosophers' point of views, and examining the objectivity of history in the critical philosophy of history. Religious faith can be evidential, volitional, or emotional. History addressees are either subjective or objective. Having studied all the features of different types of faiths and approaches to history, we have come to this point that the critical researches on history are only effective when the addressee is an evidential faithful person who considers history as an objective science. The evidentialists who take the history as subjective, take these researches into consideration only in some special cases, and when the history is approved by other experimental sciences. On the other hand, the emotional and volitional faithful people do not pay attention to history, and are not ready to deal their faith with history. Keywords: Religious faith, evidentialism, volitionalism, emotionalism, historical critical research, objectivity, subjectivity.