عنوان پایان‌نامه

بررسی ارتباط میان گزارشهای تاریخی و ایمان دینی



    دانشجو در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ارتباط میان گزارشهای تاریخی و ایمان دینی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001476;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53829
    تاریخ دفاع
    ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مهدی ذاکری

    چکیده: ایمان دینی، بنیادی‎ترین ویژگیِ شخصیتی پیروان ادیان ابراهیمی است؛ عنصری که وجه اصلی تمایز ایشان از بی‎دینان به شمار می‎آید. ویژگی بارز دیگر این ادیان، ابتنای آنها بر تاریخ است؛ و روایات تاریخی، سهمی بسزا و حذف‎ناپذیر در شکل دادن هر یک از آنها دارند؛ تا آنجا که انکار برخی از این روایات تاریخی، موجب تکفیر خواهد بود. بنابراین شاید به نظر رسد که با ویران شدن بنیان‎های تاریخی یکی از این ادیان، مؤمنان آن دین، ایمان خود را فروگذارند و دین یا سلوکی دیگر برگزینند. آیا با انجام پژوهش‎های انتقادی دقیق و عمیق دربار? تاریخ هر یک از ادیان، می‎توان چشم امیدی به تأثر ایمان متدینان داشت؟ آیا اساساً تاریخ چنان قوتی دارد که از پس ایمان برآید؟ در این نوشتار، با بررسی ماهیت ایمان دینی از دیدگاه‎‎های گوناگون فیلسوفان دین، و نیز بررسی اعتبار و عینیت تاریخ در قلمرو فلسف? انتقادی تاریخ، کوشیده‎ایم پاسخ این پرسش‎ها را روشن کنیم. ایمان دینی، ممکن است عقل‎گروانه، اراده‏‎گروانه یا احساس‎گروانه باشد و مخاطبان تاریخ نیز یا ذهنی‎گرایند و یا عینی‎گرا. پس از بررسی ویژگی‎های هر یک از انواع ایمان و نیز هر یک از رویکردها به تاریخ، روشن می‎شود که پژوهش‎های انتقادی تاریخی، عموماً تنها در صورتی امکان اثربخشی دارند که مخاطبشان، مؤمن عقل‎گرا باشد؛ البته آن دسته از عقل‎گروانی که تاریخ را علمی عینی به شمار می‎آورند. عقل‎گروانی که تاریخ را ذهنی می‎دانند، تنها در مواردی ویژه و به شرط همراهی تاریخ با علوم تجربیِ دیگر، به پژوهش‎های انتقادی توجه می‎کنند. این در حالی است که مؤمنان احساس‎گرا و اراده‎گرا، وقع چندانی به تاریخ نمی‎نهند و ایمانشان را با تاریخ معامله نمی‎کنند. کلیدواژگان: ایمانِ دینی، عقل‎گروی، اراده‎گروی، احساس‎گروی، پژوهش تاریخی، عینیت، ذهنیت.
    Abstract
    Religious faith is the basic characteristic of Abrahamic religions' followers. In fact, it is the element which distinguishes them from the atheists. The other outstanding feature of these religions is their reliance upon history; and historical narrations have such a significant and inseparable role in the formation of theses religions that denying some of them may result in being excommunicated. Therefore, it may seem that if the historical bases of one of these religions were destructed, the faithful people of that religion would leave their faith and choose another religion or manner for live. Now, the question is whether we can hope that the religious people's faith would be affected if a critical and detailed research on the history of every one of these religions is carried out? In other words, is history so powerful to overcome faith? In the present study, we try to find answers to these questions by examining the nature of religious faith from different religion philosophers' point of views, and examining the objectivity of history in the critical philosophy of history. Religious faith can be evidential, volitional, or emotional. History addressees are either subjective or objective. Having studied all the features of different types of faiths and approaches to history, we have come to this point that the critical researches on history are only effective when the addressee is an evidential faithful person who considers history as an objective science. The evidentialists who take the history as subjective, take these researches into consideration only in some special cases, and when the history is approved by other experimental sciences. On the other hand, the emotional and volitional faithful people do not pay attention to history, and are not ready to deal their faith with history. Keywords: Religious faith, evidentialism, volitionalism, emotionalism, historical critical research, objectivity, subjectivity.