عنوان پایاننامه
بررسی رابطه ویژگی های حرفه ای آموزگاران با نطر آنان نسبت به ضرورت اجرای طرح ارزشیابی توفیقی در اموزش و پرورش شهرستان پاکدشت
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی آموزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51209;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1717
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مریم ایلانلو
- استاد راهنما
- محمد رضا کرامتی
- چکیده
- چکیده طی سالهای اخیر، نظام آموزشی ایران برای حرکت از کمیت گرایی(دسترسی به آموزش) به سوی کیفیت گرایی(پرورش دانش آموزان فکور) از میان عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی شاگردان، طرحی به نام ارزشیابی توصیفی و کیفی را در دوره ابتدایی به طور آزمایشی به کار گرفته است(حسنی، 1384). اجرای موفقیت آمیز این حرکت در نظام اموزشی نیازمند تهیه زیرساختهایی است که حامی تغییرات باشد. از آنجا که هم اکنون در نظام آموزشی ایران نگاهها به اجرای طرح ارزشیابی توصیفی(کیفی) و موفقیت یا عدم موفقیت آن است، لازم مینماید تا عوامل مؤثریا موانع آن شناسایی شوند. از آنجهت که معلم عنصر اساسی در اجرای این طرح است و نبود پژوهشهای مکفی در این زمینه محققان را برآن داشت تا نقش ویژگیهای حرفهای معلمان را در اجرای موفق این طرح بررسی کنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای حرفهای معلمان بر نظر آنان در مورد سودمندی طرح ارزشیابی توصیفی میباشند. روش این پژوهش توصیفی–پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر پاکدشت بودهاند، نمونه منتخب به شیوه تصادفی ساده و با مراجعه به جدول مورگان 191 نفر تعیین شد. ابزار جمعاوری دادهها پرسشنامه و مشاهده بوده است. میزان پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای ( ویژگی های حرفه ای 92% و مؤلفه های ارزشیابی توصیفی 97%) محاسبه شده است. یافتههای حاصله نشان دادند که رابطه معناداری میان صلاحیت حرفهای معلمان و مؤلفههای ارزشیابی توصیفی وجود دارد. هرچه معلمان از صلاحیت عمومی و تخصصی بیشتری برخوردار باشند از ابزارهای ارزشیابی توصیفی بیشتر بهرهمند شده و در نهایت راحتتر تمامی اهداف مورد نظر آن را می توانند تحت پوشش قرار دهند، این یافته با توجه به یکسانی میزان مطالعه معلمان در این زمینه و برخورداری آنها از آموزشهای ضمن خدمت برابر قابل تعمیم است، زیرا جامعه مورد مطالعه، از این دو فاکتور برخوردار بودهاند. کلید واژه ها: ویژگی حرفهای - ارزشیابی توصیفی- معلم
- Abstract
- ABSTRACT Problem Statement: In recent years, Iranian education system has applied a descriptive evaluation method moving from quantity-based achievement toward quality-orientation that is developing creative students (Hasani, 2005) Achieving the goals in this trend requires a strong infrastructure to support the change. And innovation Professional competencies of teachers need to be known as an influential factor in this process. Purpose of Study:This study is to find out the degree of influence of teachers' professional competencies in effectiveness of descriptive evaluation. Research Methods:A survey method was applied for this study. Population for the study was all teachers of elementary schools of Paakdasht, in Tehran province. Through simple random sampling a number of 300 teachers were selected as statistical population for the study. Instrument for data collection was a researcher designed questionnaire and observation as well. Reliability of the instrument was calculated 0.92 for professional competencies and 0.97 for elements of descriptive evaluation. by use of alph Cronbach Findings:The study revealed that there was a meaningful positive and strong relationship between profession competencies of teachers and descriptive evaluation. Conclusions:The higher the degree of general and professional competencies of teachers, the better the use of instruments of descriptive evaluation will be as the study showed. Teachers will then be more enable to achieve the goals of the new evaluation system.Providing equal training for teachers this trend will help equal gains and a generalization of the system. Keywords: professional competencies; descriptive evaluation; elementary schools.