شناسایی راهبردهای نوآوری بازاریابی جهت افزایش مزایای رقابتی در شرکتهای کوچک و متوسط کارآفرین (مطالعه موردی: صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 171;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51919
- تاریخ دفاع
- ۱۶ بهمن ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- منیژه حقیقی نسب
- دانشجو
- بهرام ستاری
- چکیده
- این پژوهش با استناد به مبانی نظری و تحقیقات تجربی یک مدل عملکرد مزیتی کسب و کارهای کوچک و متوسط را با استفاده از مولفه های تعیین کننده ای مانند راهبردهای نوآورانه در آمیخته بازاریابی با بهره گیری از متغیرهای میانجی و تعدیل کننده ای مانند گرایش کارآفرینی و نوآوری با استفاده از تکنیک مدل معادلات ساختاری و با روش PLS در نمونه ای از شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذائی استان آذربایجان شرقی مورد آزمون قرارداده است. در این پژوهش راهبردهای نوآورانه ای که کسب و کارها در فعالیت های بازاریابی خود به کار می گیرند، شناسایی شده و با اتخاذ رویکرد ترکیبی از پژوهش های کمی و کیفی، تاثیر راهبردهای نوآوران? بازاریابی در چهار حوز? محصول، قیمت گذاری، کانال توزیع و فعالیت های پیشبرد فروش، بر راهبردهای نوآوران? بازاریابی، گرایش کارآفرینانه و به تبع آن نوآوری و عملکرد مزیتی کسب و کارها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که راهبردهای نوآوران? بازاریابی در قالب راهبردهای مبتنی بر محصول و فعالیت های پیشبرد فروش تاثیر معنی دار بر راهبردهای نوآوران? بازاریابی داشته و این راهبردها از طریق گرایش کارآفرینانه و نوآوری های شکل گرفته در کسب و کار، عملکرد مزیتی کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می دهند.
- Abstract
- Today’s market is intensly changing. This changes forces managers to adopt innovative approaches and gain resources which enable them to rely on them. Firms have to search for new resources and competitive advantages that enable them to grow and survive. New competition forms emerge and globalized markets, low production and operation costs, high qualities proposed by competitors to customers are the most obvious specifications of today’s market. In this situation, the most important thing for competition, something that also used to be, is to be innovative. Innovative firms will grow and survive in this fild of battle. For marketing wing of organization, it is more important to find innovative opportunities in market and translate them to innovative strategies of action. That’s why we conducted this study to answer our research question about’ Identification Of Innovative Marketing Strategies, which Increase Competitive Advantages In Small And Medium Entrepreneurial Companies’. We tested our hypothesises of innovative strategies of marketing which were grouped to 4P of marketing mix. Results revealed that innovative strategies in Product and Promotion mixes have positive and significant impact marketing overall innovative strategies and these strategies affect gaining competitive advantages via entrepreneurial orientation and innovations made in the firms.