عنوان پایان‌نامه

کاهش اکسیدهای نیتروژن گازهای خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی با استفاده از نانو ساختارهای فلزات گرانبها -مخلوط اکسیدهای فلزی




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1099.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51969
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

    اکسید¬¬¬های نیتروژن از آلاینده های خطرناک موجود در گاز خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی می باشند. از بهترین روش ها برای حذف این آلاینده ها از گازهای خروجی از اگزوز، روش احیای کاتالیستی انتخابی اکسید نیتروژن در حضور اکسیژن توسط یک عامل احیا کننده می باشد. در گذشته از آمونیاک و هیدروکربن ها به عنوان عامل احیا استفاده شده است، ولی امروزه به دلیل ملاحظات زیست محیطی عوامل احیا کننده دیگری برای این فرآیند مورد بررسی قرار می گیرند. یک روش بدیع در فرآیند احیای کاتالیستی انتخابی اکسید نیتروژن در حضور اکسیژن، استفاده از هیدروژن به عنوان عامل احیا کننده می باشد. در این پژوهش کاتالیست هایی از نوع پروسکایت به روش سنتز احتراقی محلول، سنتز شده و یک درصد وزنی فلز پالادیم به روش تلقیح بر روی آن ها نشانده شده است. برای تعیین مشخصات این کاتالیست ها از روش های تعیین سطح ویژه، آنالیز پراش اشعه ایکس، پویش میکروسکوپ الکترونی، احیای برنامه ریزی شده دمایی به وسیله هیدروژن، دفع برنامه ریزی شده دمایی اکسیژن و دفع برنامه ریزی شده دمایی اکسید نیتروژن استفاده شده است. عملکرد این کاتالیست ها برای فرآیند احیای کاتالیستی انتخابی اکسید نیتروژن به وسیله هیدروژن توسط واکنش برنامه ریزی شده دمایی در حضور اکسیژن مورد بررسی قرار گرفته است. کاتالیست هایPd/La0.8Sr0.2FeO3 و Pd/La0.8Sr0.2MnO3 بهترین تبدیل NO و گزینش پذیری N2 را در دماهای متوسط برای این فرآیند از خود نشان دادند.
    Abstract
    Nitrogen oxide is a hazardous pollutant present in the exhaust of diesel engines. The selective catalytic reduction (SCR) of NOx by reducing agents in the presence of oxygen is one of the important methods for NOx removal from the exhaust gas of the diesel engines. Ammonia (NH3-SCR) and hydrocarbons (HC-SCR) as reducing agents are currently used for NOx removal. Nowadays, because of environmental problems, other reducing agents have been investigated for this process. Using hydrogen as a reducing agent is a novel approach for selective catalytic reduction of NOx in the presence of oxygen. In this study perovskite-type catalysts are prepared by a solution combustion synthesis method and palladium is impregnated on it. These catalysts are characterized by BET speci?c surface area measurement, XRD, SEM, H2-TPR, O2-TPD and NO-TPD analyses. The performance of the catalysts towards the H2-SCR is evaluated in a temperature-programmed reaction apparatus in the presence of oxygen. Pd/La0.8Sr0.2FeO3 and Pd/La0.8Sr0.2MnO3 catalysts showed the best activity for this process, with maximum NO conversion and N2 selectivity at a moderate temperature.