تاثیر جو سازمانی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان در محیط های دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه الزهرا)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 205;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52561
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا گیاهی
- استاد راهنما
- محمد حسن مبارکی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر جو سازمانی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان در دانشگاه الزهرا شکل گرفته است. اهداف دیگر این پژوهش عبارتند از: 1- بررسی جو سازمانی دانشگاه الزهرا 2- بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 3- بررسی تأثیر روحیه گروهی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 4- بررسی تأثیر بازدارندگی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 5- بررسی تأثیر صمیمیت بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 6- بررسی تأثیر بیعلاقگی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 7- بررسی تأثیر فاصله گیری بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 8- بررسی تأثیر مراعات بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 9- بررسی تأثیر نفوذ بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان 10- بررسی تأثیر کارمداری بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشگاه الزهرا اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی است که بالغ بر 470 نفر میباشد. در این تحقیق تعداد اعضای جامعه آماری برابر با 470 نفر می¬باشند. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی - طبقه ای استفاده شده است و تعداد نمونه مورد انتخاب از هر واحد متناسب با تعداد کارکنان شاغل در آن تعداد 211 نفر بر اساس فرمول کوکران محاسبه گردید. برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه محقق ساخته که از تعدیل و مناسب سازی پرسشنامه¬ های استاندارد 64 سؤالی (OCDQ) هالپین و کرافت (1962)برای سنجش جو سازمانی و پرسشنامه سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی کردنائیج و دیگران(1386) بدست آمد، بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که 1- دانشگاه الزهرا دارای جو سازمانی مطلوب است و گرایش به باز بودن دارد.2- 35/57 درصد دارای ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه بالا بودهاند.3- روحیه گروهی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیر گذار است. 4- بازدارندگی بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیر گذار نیست. 5- صمیمیت بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیر گذار است. 6- بیعلاقگی بر ویژگیهای شخصیتی ک کارآفرینانه ارکنان تأثیر گذار نیست. 7- فاصله گیری بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیر گذار نیست. 8- مراعات بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیر گذار است. 9- نفوذ بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیر گذار نیست.10- کارمداری بر ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تأثیر گذار نیست. کلید واژگان: جو سازمانی، ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه ، محیطهای دانشگاهی
- Abstract
- The purpose of this research is to study the impact of organizational climate on employees’ entrepreneurial characteristics in Alzahra University. Other purposes of this research are: 1. Study organizational climate of Alzahra University. 2. Study entrepreneurial characteristics of employees. 3. Study the impact of spirit on entrepreneurial characteristics of employees. 4. Study the impact of hindrance on entrepreneurial characteristics of employees. 5. Study the impact of intimacy on entrepreneurial characteristics of employees. 6. Study the impact of disengagement on entrepreneurial characteristics of employees. 7. Study the impact of aloofness on entrepreneurial characteristics of employees. 8. Study the impact of consideration on entrepreneurial characteristics of employees. 9. Study the impact of trust on entrepreneurial characteristics of employees. 10. Study the impact of production emphasis on entrepreneurial characteristics of employees. Method of the research is descriptive-mensural. Statistical sample of the research consists of all employees of Alzahra University including formal and contract employees. So the members of the research statistical sample are 470. In order to determine the sample volume, random-stratified method is used. The number of selected sample from each department is proportional to that department employee. According to Cochran formula, the sample volume is 211. For gathering the required data, researcher-made questionnaire is used. This research questionnaire is the result of adjustment and appropriation of two standard questionnaires, 64-question questionnaire (OCDQ) of Halpin and Craft(1962) for studying organizational climate and questionnaire of surveying entrepreneurial characteristics of Iranian entrepreneurs(Kordnaich et.al ,2006). The result of the research states that: 1. Alzahra University has a desirable organizational climate and open tendency. 2. 57.35 percent of the employees have the explained entrepreneurial characteristics. 3. Spirit effects on entrepreneurial characteristics of employees. 4. Hindrance has no effect on entrepreneurial characteristics of employees. 5. Intimacy effects on entrepreneurial characteristics of employees. 6. Disengagement has no effect on entrepreneurial characteristics of employees. 7. Aloofness has no effect on entrepreneurial characteristics of employees. 8. Consideration effects on entrepreneurial characteristics of employees. 9. Trust has no effect on entrepreneurial characteristics of employees. 10. Production emphasis has no effect on entrepreneurial characteristics of employees. Key words Organizational climate – entrepreneurial characteristics – academic environments