عنوان پایان‌نامه

تحلیل محتوای مطبوعات اقتصادی و اجتماعی ایران از منظر توسعه فرهنگ کارآفرینی



    دانشجو در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل محتوای مطبوعات اقتصادی و اجتماعی ایران از منظر توسعه فرهنگ کارآفرینی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 141;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51605
    تاریخ دفاع
    ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    حبیب بابایی
    استاد راهنما
    هاشم آقازاده

    امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از موضوعات مهم در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطرح می باشد.در شرایط کنونی کشور ما نیز بیش از هر زمان دیگر به کارآفرینی نیاز دارد و گسترش فرهنگ آن در جامعه احساس می شود. در توسعه و نهادینه¬سازی فرهنگ کارآفرینی در جامعه، بنیان¬هایی چون خانواده، نهادهای آموزشی، دولت، شبکه¬های اجتماعی، صنعت و به ویژه رسانه جمعی نقش مهمی دارند.رسانه های جمعی و به ویژه مطبوعات می توانند بر ارزش ها، رفتار وافکار فرد تاثیر بگذارند لذا تحقیق حاضر تلاش می کند به این سئوال اساسی پاسخ دهد که توسعه فرهنگ کارآفرینی در مطبوعات چه جایگاهی دارد؟برای انجام این تحقیق 220 شماره از نشریات با تیراژ بالا انتخاب شد و مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع از بررسی 4892 صفحه، تعداد 1852 گزاره استخراج و از بین آنها 101 گزاره ساخته شد که نهایتا در شش دسته بندی قرار گرفت و مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در این تحقیق برای به دست آوردن مطالبی در خصوص ادبیات و مبانی نظری از روش کتابخانه ای و در بخش عملی از تحلیل محتوای عمقی استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده های تحقیق از هر دو روش آمار توصیفی واستنباطی بهره گیری شده است و داده ها به وسیله نرم افزار MRP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد مطبوعات در توسعه فرهنگ کارافرینی نقش بسیار اندکی دارند. و بیشتر به اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت های انجام شده در این حوزه می پردازند و کارکرد آموزشی مطبوعات، اخبار تولیدی، گزارش و مصاحبه بسیار نادر است. یافته های دیگر تحقیق نشان می دهد که فعالیت های انجام شده در این خصوص به صورت پراکنده و جزیره ای است. سازمان های متولی فرهنگ جامعه مثل وزارتخانه های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ نقشی ندارند. دیگر نتایج تحقیق نشان می دهد نامگذاری یک روز از تقویم کشور به عنوان روز کارآفرینی هیچ تاثیری در فعالیت های انجام شده در خصوص توسعه فرهنگ کارآفرینی و پوشش مطبوعاتی در این زمینه ندارد. در میان نشریات مورد بررسی هفته نامه بازار کار و روزنامه دنیای اقتصاد از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردارند و روزنامه های همشهری و جام جم به این مقوله توجهی نکرده اند. کلیدواژه ها: فرهنگ، کارآفرینی، فرهنگ کارآفرینی، توسعه فرهنگ کارآفرینی، مطبوعات
    Abstract
    Nowadays, Entrepreneurship is put forward as one of the most important issues in developed and developing countries. At the moment, more than any other times our country needs entrepreneurship and expansion of its culture is felt in society. Family، educational institutions، government، social networks، industry and mass media play an important role in creating entrepreneurial culture in the society. Media، especially press can affect on peoples' thought، values and behavior thus the research tries to answer this question: what is the position of Development of Entrepreneurship culture in the press? In this study 220 issue of press with high circulation was selected and evaluated as a result 1852 of them extracted and 101 key statements made among them. Finally، six were classified and considered as the base of analysis. In this study used library method for the literature and theoretical principle and in practical part، I used deep content analysis. This research use both descriptive and deductive statistics for data analysis.The data were analyzed by MRP software The findings of this study shown that the press have very little role in the development of entrepreneurship culture and just reflect the activities performed in this field، and the educational function of press، produced news، reports and interviews are limited Other findings indicate that the activities undertaken in this regard is is scattered Responsible organizations for culture such as Ministry of education and Ministry of Islamic culture and Guidance have no role in this matter. Other findings of the research show that naming a day in the calendar for entrepreneurship has no effect on the activities undertaken in the development of entrepreneurship culture. Among the press which analyzed in this research، the Bazaar-e-kar Weekly and Donyaye Eghtesad Newspaper had relatively good conditions. Hamshshri and Jam-e- jam Newspapers had not paid any attention to this matter. Keywords Culture، Entrepreneurship، Entrepreneurship culture، Development of Entrepreneurship culture ، press