عنوان پایان‌نامه

بررسی سبکهای فرزند پروری ،هوش هیجانی و فتوتیپ گسترده در خودماندگی مادران با نظریه ذه کودکان



    دانشجو در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی سبکهای فرزند پروری ،هوش هیجانی و فتوتیپ گسترده در خودماندگی مادران با نظریه ذه کودکان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    روانشناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 492;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51554
    تاریخ دفاع
    ۰۹ آذر ۱۳۹۰
    دانشجو
    اکرم قربعلی
    استاد راهنما
    محمدعلی بشارت

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه نظریه ذهن کودکان با سبک های فرزندپروری (اقتدارگرا، آمرانه و سهل گیر)، هوش هیجانی و فنوتیپ گسترده درخودماندگی مادران بود. صد و هشتاد و نه کودک (102 پسر، 87 دختر) 4 تا 5 ساله به همراه مادرانشان در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که سه نمونه از تکالیف رایج باور کاذب (FBT)، پرسشنامه اقتدار والدین (PAQ)، مقیاس هوش هیجانی (EIS) و پرسشنامه پیوستار درخودماندگی (AQ) را تکمیل کنند. یافته های به دست آمده نشان داد که بین سبک های فرزند پروری و نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب رابطه معنادار وجود ندارد. نمره کلی هوش هیجانی مادران و مؤلفه بهره وری از هیجان ها با نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب رابطه مثبت معنادار داشت. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که از مؤلفه های هوش هیجانی، فقط مؤلفه بهره وری از هیجان ها پیش بینی کننده معنادار برای نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب است. در مورد فنوتیپ گسترده درخودماندگی، نمره کلی AQ مادران و 3 زیر مقیاس توجه به جزییات، تغییر توجه و تخیل با نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب رابطه منفی معنادار نشان دادند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که از مؤلفه های فنوتیپ گسترده درخودماندگی، 3 زیرمقیاس فوق پیش بینی کننده معنادار برای نمرات کودکان در تکالیف باور کاذب بودند. یافته های این پژوهش همچنین نشان داد که بین تعداد خواهر/ برادر ها (کوچک تر، بزرگ تر و هر دو) و همچنین میزان تحصیلات و شغل والدین با توانایی نظریه ذهن کودکان رابطه معنادار وجود ندارد. بر مبنای یافته های این پژوهش، به طور کلی می توان نتیجه گرفت که هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی تا حدی در رشد و پرورش نظریه ذهن کودکان نقش دارند. واژه های کلیدی: نظریه ذهن، فرزندپروری، هوش هیجانی، فنوتیپ گسترده درخودماندگی
    Abstract
    The purpose of this study was to investigate the relationship between maternal parenting styles (authoritative, authoritarian & permissive), emotional intelligence and broader autism phenotype with children’s theory of mind (TOM). One hundred and eighty nine kids from ages 4-5 (102 boys, 87 girls) with their mothers were included in this study. Participants were asked to complete 3 samples of common False Belief Tasks (FBT), Parental Authority Questionnaire (PAQ), Emotional Intelligence Scale (EIS), and Autistic Spectrum Quotient (AQ). The results indicated that there were no significant relationship between the parenting styles and false belief tasks. A significant relationship between the total score of maternal emotional intelligence and children’s false belief tasks was confirmed. Regression analyses revealed that among the components of emotional intelligence, only utilization of emotions was significantly related to children’s ability of theory of mind. It was shown that total score of the AQ and it’s 3 subscales including attention switching, attention to details, and imagination were negatively related to false belief tasks. Results also indicated that there were no significant relationship between TOM and number of sibling (older, younger or both) and parental level of education and occupational status. Based on the results of the present study, it can be concluded that both genetic and environmental factors might somehow influence the development of children’s theory of mind. Keywords: theory of mind, parenting, emotional intelligence, broader autism phenotype