شناسایی عوامل نهادی موثر بر نوآوری ( از منظر جو سازمانی) در مدیران بانکها (مطالعه موردی: بانک ملت)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 159;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51953
- تاریخ دفاع
- ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سارا سهیلی
- استاد راهنما
- رضا محمدکاظمی
- چکیده
- از آنجا که شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانها، توجه بسیاری از محققان را به خود معطوف کرده است و جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت دانش از جمله مهم ترین عوامل مؤثر بر نوآوری هستند، این تحقیق به شناسایی تأثیر جو سازمانی بر نوآوری بانک ملت پرداخته است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه مدیران و کارکنان صفی و ستادی بانک ملت شاغل در شهر تهران می باشد که بنا بر مستندات دریافتی، تعداد آنها در سال 1390 بالغ بر 4964 نفر بوده است. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران با 05/0 خطا و همچنین جدول نمونه گیری طبقه ای تصادفی، 357 نفر محاسبه شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه است که توسط محقق از تلفیق دو نمونه پرسشنامه جو سازمانی و نوآوری، تدوین شده و سنجش متغیرها نیز بر اساس طیف لیکرت بوده است. جو سازمانی نیز با تمرکز بر هفت بعد: ساختار سازمانی، کار گروهی، پاداش دهی، ریسک پذیری، ارتباطات سازمانی، تعهد سازمانی و تضاد سازمانی برگرفته از مدل آراباسی (2010)، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد، بین جو سازمانی و نوآوری بانک ملت رابطه همبستگی مستقیم و مثبتی وجود داشته و از میان هفت متغیر جو سازمانی، با بررسی ضرایب معنی داری برای روابط مفروض شده در این مطالعه، تنها تأثیر چهار متغیر: تعهد سازمانی، ریسک پذیری، کار گروهی و ارتباطات سازمانی بر نوآوری تأیید می گردد. واژه های کلیدی: نوآوری، جو سازمانی
- Abstract
- Because the Identification of effective elements of innovation among organizations, take the consideration of many scholars and Organizational climate, Organizational culture and Knowledge management are the most important ones, which affect innovation. This study comes up with Identifying the effect of organizational climate on innovation in Bank Mellat. The statistics community of this study is the staff of Bank Mellat in city of Tehran that almost is 4964 in the year 1390. The sample determination of this study based on Kokran formula (making mistakes of %5) and also the usage of SRS (Stratified Random Sampling) table, was 357. Questionnaire is the tool of gathering information in this study, that prepared by researcher from the combination of two other questionnaires about innovation and organizational climate. Also the likert Spectrum is used for the variables measurement. The organizational climate is evaluates with the focus on 7 factors of: “Organizational Structure, Team-working, Rewarding, Risk-taking, Relations, Organizational Commitment and Organizational Conflict”, which derives from Arabaci’s Model. The results show that there is direct and positive relationship between organizational climate and innovation. At last from the 7 factors of organizational climate, wih the evaluation of coefficient of significant for given relations in this study, there is the approval for the effect of only 4 variables of Relations, Team-working, Risk-taking and Organizational Commitment. Key Words: Innovation, Organizational Climate