تبیین نقش شبکه های اجتماعی بر شایستگی های کارآفرینانه کارآفرینان نوپا، تثبیت شده و بالقوه (بر مبنای داده های ۲۰۱۰ ایران و دانمارک)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54040
- تاریخ دفاع
- ۲۸ دی ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- توماس شات
- دانشجو
- لیدا سررشته داری
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نقش اندازه شبکه اجتماعی در شایستگی کارآفرینانه کارافرینان 2101 دیده بان جهانی کارآفرینی - نوپا، تثبیت شده و بالقوه بر اساس داده های 2113 (GEM) در کشورهای ایران، و دانمارک است. نمونه آماری شامل 0810 مدیر- مالک کسب وکار می باشد که در مصاحبه برنامه تحقیقاتی GEM شرکت داشته اند. شبکه اجتماعی کارآفرینان شامل شبکه خصوصی، شبکه شغلی، شبکه تجربه، شبکه حرفه ای و شبکه بازار است که بیشترین بار عاملی را شبکه بازار 1398 ( و کمترین بار عاملی را شبکه حرفه ای و شبکه شغلی ) 1302 ( دارند. همچنین در اندازه گیری ( شایستگی کارآفرینانه، متغیر درک قابلیت دارای بیشترین بار عاملی ) 1397 ( و درک فرصت دارای کمترین بار عاملی ) 1307 ( است. نتایج پژوهش نشان می دهد که میانگین اندازه شبکه در کرواسی و دانمارک 6 و در ایران 233 است و اندازه شبکه خصوصی کارآفرینان ایرانی بیشتر از شبکه های دیگر آنهاست ) 0360 (. به طور کلی نتایج معادلات ساختاری نشان می دهد که شایستگی کارآفرینانه )درک فرصت، درک قابلیت ( به میزان 94 درصد تحت تاثیر مستقیم شبکه اجتماعی کارآفرینان می باشد و این تاثیر توسط متغیر تحصیلات ) 1313 درصد( تعدیل می شود. واژگان کلیدی: شبکه اجتماعی،درک فرصت، درک قابلیت، شایستگی کارآفرینانه
- Abstract
- The network around an entrepreneur forms an important part of his or her social capital. Previous research has shown that networks affect opportunity recognition, entrepreneurial intention and fear of failure. Extending this, our hypotheses are social networks, Network size and phase of entrepreneurship (nascent, establish and potential) has effect on entrepreneurial competency and private network and job and another category of networks may be have effect on competency and Phase of entrepreneur has effect on Private, job, expert, professional and market network. To test these hypotheses we using GEM data from Iran and Denmark in . In this research we form a competency index from measures of fear of failure, perceived opportunities and perceive capabilities. The networks include private, job, professional, experience and market network. The method for testing is linear regression and structure equations modeling. The result shows that size of network has positive effect on entrepreneurial competency also Job and Experience network size has a positive effect and private network size has negative effect on entrepreneurial competency. And phase of entrepreneurship are not different to receive advice.