عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر قابلیت نوآوری و گرایش کارآفرینانه بر عملکرد شرکتهای بیمه خصوصی در ایران (مطالعه موردی: شرکتهای بیمه خصوصی کارآفرین و پاسارگاد)




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 151;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51541
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمد حسن مبارکی

    این تحقیق به دنبال بررسی تأثیر قابلیت نوآوری و گرایش کارآفرینانه بر عملکرد شرکت های بیمه خصوصی در ایران است. قابلیت نوآوری ویژگی هایی را توصیف می کند که به یک کسب و کار توانایی سریع و موفقیت آمیز اتخاذ شیوه ها و فرآیندها ی جدید و گسترش و معرفی محصولات و خدمات بهبود یافته و جدید را برای رقابت مؤثرتر در یک محیط به سرعت در حال تغییر می دهد، قابلیت نوآوری، از دیدگاه قابلیت های پویا- مبتنی بر منابع، مشتمل بر چهار بعد استرات‍ژی و دیدگاه مدیریت، ساختار و فرآیندهای سازمانی، فرهنگ سازمانی و منابع مالی است. گرایش کارآفرینانه در پنج بعد نوآوری، ریسک پذیری، رقابت تهاجمی، پیشگامی، استقلال طلبی به فعالیت های تعیین استراتژی بر میگردد که برای راهبری کسب و کارها به کار برده می شود و عملکرد نیز از هر دو جنبه مالی و غیرمالی بررسی گردیده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان صنعت بیمه مستقر در دفاتر مرکزی و شعب شرکت های بیمه خصوصی کارآفرین و پاسارگاد در شهر تهران می باشد، داده های جمع آوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه، در بین نمونه آماری با کمک نرم افزار SPSS و PLS مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصله حاکی از آن است که اولاً، گرایش کارآفرینانه و قابلیت نوآوری در شرکت های بیمه خصوصی در سطح متوسط قرار دارد. دوماً، گرایش کارآفرینانه، تأثیر مثبت قابل توجهی بر عملکرد شرکت های بیمه خصوصی دارد. علاوه بر این، بعد استقلال طلبی در سطح پایینتری نسبت به سایر ابعاد قرار داشته و چهار بعد دیگر شامل نوآوری، پیشگامی، ریسک پذیری و رقابت تهاجمی تقریباً در یک سطح بر ساخت گرایش کارآفرینانه در مدل ساختاری خود، مؤثرند. سوماً، مشخص گردید، قابلیت نوآوری تأثیر مستقیم مثبتی بر عملکرد شرکت های بیمه خصوصی دارد، که مقدار این اثر قابل توجه نیست، لیکن، قابلیت نوآوری، با تأثیر بر گرایش کارآفرینانه، به طور غیر مستقیم، باعث افزایش قابل توجه عملکرد شرکت های بیمه خصوصی می شود، علاوه بر این، بعد منابع مالی در سطح پایینتری نسبت به سایر ابعاد قرار داشته و سه بعد دیگر، شامل استراتژی و دیدگاه مدیریت، فرهنگ سازمانی، ساختار و فرآیندهای سازمانی، تقریباً در یک سطح بر ساخت قابلیت نوآوری در مدل ساختاری خود، مؤثرند. واژگان کلیدی: گرایش کارآفرینانه، قابلیت نوآوری، عملکرد، ریسک پذیری، نوآوری، شرکت بیمه خصوصی
    Abstract
    This study examines the impact of innovation capability and entrepreneurial orientation on performance of private insurance companies in Iran. Innovation capability describes the attributes that a firm needs in order to support innovation activities. These attributes give it the ability to quickly and successfully adopt new processes and methods, and develop and introduce new and improved products to compete more effectively in a rapidly changing environment. Innovation capability as a dynamic capabilities approach - resources based view, includes four dimensions of strategy and management attributes, organizational structure and processes, organizational culture and financial resources. Entrepreneurial orientation in five dimensions of innovativeness, risk taking, competitive aggressiveness, proactiveness, autonomy refers to activities to determine strategies used to leading businesses and performance has been examined of both financial and nonfinancial dimensions. Statistical Society of this research is included of insurance industry executives and experts are based in central offices and branches of Karafarin an Pasargad insurance private insuranse companies in Tehran. The data collected from questionnaires distributed in the sample has been evaluated with SPSS and PLS softwares. The results suggested that firstly, entrepreneurial orientation and innovation capability in private insurance companies are in the middle level. Secondly, entrepreneurial orientation has a significant positive impact on the performance of private insurance companies and autonomy dimension has a lower level than the other dimensions. In addition, the other four dimensions, including innovativeness, risk taking, competitive aggressiveness, and proactiveness affected almost at the same level on entrepreneurial orientation in their structural model. Thirdly, are determined, innovation capability has direct and positive impact on performance of private insurance companies; the amount of this effect is not noticeable. However, innovation capability increases the performance of private insurance companies, signifantly by the impact on entrepreneurial orientation, indirectly. In addition, the financial resources dimension have a lower level than the other dimensions and the other three dimensions, including strategy and management attribute, organizational culture, organizational structure and processes, are impacted almost at the same level on innovation capability in their structural model. Key words: Entrepreneurial orientation, innovation capability, performance, risk taking, innovativeness, private insurance companies