نقش شایستگی های اصلی سازمان مادر در فرآیند شکل گیری یک شرکت زایشی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 160;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51627
- تاریخ دفاع
- ۲۸ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدرضا شرع پسند
- استاد راهنما
- سیدرضا حجازی
- چکیده
- امروزه کسب و کارها برای حفظ مزیت رقابتی و بقا در محیط رقابتی نیازمند رویکردی نوین در تدوین استراتژی خود هستند که دیدگاه منبع محور می تواند یکی از این رویکردها باشد. دیدگاه منبع محور به این نکته اشاره دارد که درک و شناسایی شایستگی های یک بنگاه و بهره گیری از آنها در جهت عرضه محصولات بدیع یا نوآوری می تواند منشا مزیت رقابتی بنگاه باشد. شایستگی ها به بیان ساده آنچه بنگاه خوب می تواند انجام دهد، هستند. یکی از مصادیق نوآوری(باز) و از راه های عرضه محصولات جدید و دستیابی به مزیت رقابتی که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است ایجاد شرکت های زایشی است. مطالعات بسیاری به بررسی نقش شایستگی(قابلیت) های یک بنگاه در افزایش شکل گیری شرکت زایشی پرداخته اند. اما مطالعه ای تاکنون برای شناسایی شایستگی های لازم برای شکل گیری شرکت زایشی و تعیین نقش ابعاد شایستگی ها در شکل گیری شرکت زایشی انجام نشده است. از این رو این پژوهش با بهره گیری از مفهوم شایستگی ها به دنبال تعیین نقش شایستگی های اصلی در شکل گیری شرکت زایشی است. بدین منظور و براساس مبانی نظری پژوهش، شایستگی ها به سه بعد شایستگی های فناوری، بازاریابی و تلفیقی تقسیم شدند. براساس هدف اصلی فوق الذکر اهداف فرعی نیز تعیین شدند. در جهت رسیدن به هدف اول فرعی، این پژوهش به دنبال مشخص کردن شایستگی هایی که در شکل گیری شرکت زایشی نقش دارند بود و برای رسیدن به سه هدف فرعی دیگر، این پژوهش به دنبال تعیین نقش شایستگی های فناوری، بازاریابی و تلفیقی در شکل گیری شرکت زایشی بود. بدین منظور از روش مطالعه موردی و ابزار مصاحبه استفاده شد و مصاحبه شونده ها در چارچوب سوال اصلی پژوهش با چهار سوال فرعی که براساس هدف اصلی و چهار هدف فرعی پژوهش طرح شدند، مورد پرسش قرار گرفتند. مصاحبه ها با افراد دخیل در فرایند شکل گیری شرکت زایشی در دو شرکت – یکی فعال در صنعت علوم زیستی و دیگر در صنعت نیمه هادی ها- انجام شدند. سپس متون نوشتاری این مصاحبه ها با استفاده از تکنیک کدگذاری و مقوله بندی تجزیه و تحلیل شدند که حاصل کار شناسایی 12 شایستگی موثر در شکل گیری شرکت زایشی در قالب سه بعد شایستگی های فناوری، بازاریابی و تلفیقی بود. در نهایت نقش این دوازده شایستگی در شکل گیری شرکت زایشی براساس تحلیل داده های مصاحبه ها و مرور پیشینه پژوهش تعیین و تشریح شدند. کلید واژه¬ها: شایستگی های فناوری، شایستگی های بازاریابی، شایستگی های تلفیقی، شرکت های زایشی
- Abstract
- Nowadays businesses need a new approach to strategizing to keep their competitive advantage and survive. Among the various views of the firm, the resource-based view can be one of these approaches. Resource based view of the firm brings up the competence concept indicating that understanding and recognizing a firm’s competences and exploiting them in new product development and innovating can be a source of the firm’s competitive advantage. In simple words, competences are defined as what a firm does well. Besides, one of the ways of (open)innovation and new product development helps in gaining competitive advantage is spin off company creation which is emphasized in recent years. Some studies have used the competence concept to study spin off companies, though no study aimed at identifying the competences influencing spin off creation and determining their roles. So, this study used the competence concept to determine the role of core competences in spin off creation. To reach this goal competences are divided into three constituents namely technological, marketing and integrative competences based on the literature review. The main research goal is divided into four sub goals and the first one is identifying competences influencing spin off creation and the three other ones are determining the role of technological, marketing and integrative competences in spin off creation. Using in-depth interviews, the interviewees are asked questions devised on the basis of main research goal and its sub goals. The cases are two companies active in life sciences and biotechnology industry and semiconductors industry which have spin offs and the interviewees are people involved in the spin off creation in those companies. The transcribed interviews are coded and categorized, resulting in identifying 12 competences influencing spin off creation. These 12 competences are categorized into technological, marketing and integrative competences and their roles are determined based on data gathered through interviews and a second literature review. Keywords: technological competences, marketing competences, integrative competences, spin off company