شناسایی فرآیندهای یاددهی-یادگیری اثربخش برای آموزش کارآفرینان نوپا در دانشکده کارآفرینی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 222;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52719
- تاریخ دفاع
- ۱۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- وجیهه وفایی
- استاد راهنما
- قنبر محمدی الیاسی
- چکیده
- امروزه، کارآفرینی نقش مهمی در رشد اقتصادی دولت ها ایفا می کند. به همین جهت کارآفرینی و آموزش آن توجه بسیاری از محققان و اندیشمندان را به خود جلب کرده است. تعداد پژوهش ها و تحقیقاتی که در زمینه آموزش کارآفرینی و استفاده از روش های یاددهی مناسب صورت می گیرد، روز به روز در حال افزایش می باشد. این در حالیست که دانشگاه های کارآفرینی کشورمان همچنان از روش های سنتی برای آموزش کارآفرینی استفاده می کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی روش های یاددهی اثربخش، جهت پرورش کارآفرینان نوپا در آموزش های کارآفرینی صورت گرفته است. به کمک روش تحقیق آمیخته، این پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، پس از مطالعه و بررسی مقاله های گوناگون و انجام 13 مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته، یک چهارچوب مفهومی برای انجام پژوهش طراحی گردید. در این مدل، روش های یاددهی کارآفرینانه منبعث از چهارمنبع یادگیری ( مشاهده، گفتگو، منابع انتشاراتی، یادگیری از انجام کار) به عنوان متغیر مستقل، عملکرد یادگیری به عنوان متغیر وابسته و سه متغیر قابلیت کارآفرینانه دانشجو، قابلیت کارآفرینانه مدرس و حمایت دانشگاه، به عنوان متغیرهای تعدیلگر تعیین شد و مورد بررسی قرار گرفت. جهت آزمون مدل، پرسشنامه ای طراحی و میان 212 نفر از دانشجویان کارآفرینی توزیع گردید. نتایج پژوهش، علاوه بر اینکه روش های یاددهی موثر را مشخص می نماید، میزان تاثیر گذاری متغیرهای تعدیل گر بر شدت اثربخشی هر یک از روش های یاددهی بر عملکرد یادگیری را نیز تعیین می کند. واژگان کلیدی: روش های یاددهی، اثربخشی، کارآفرین نوپا، یادگیری از مشاهده، یادگیری از بحث و گفتگو، یادگیری از منابع انتشاراتی- مطالعاتی، یادگیری از انجام کار، قابلیت کارآفرینانه دانشجو، قابلیت کارآفرینانه اساتید، حمایت دانشگاه.
- Abstract
- These days, Entrepreneurship has an important role in economic growth. So entrepreneurship education has taken scientists attention more than before and the field of entrepreneurship is also experiencing the rapid increase in researches focusing on instructing methods and teaching techniques. Whereas; entrepreneurship education in our universities still uses traditional methods. The main purpose of this research is the Recognition of the effective instructing methods for training nascent entrepreneurs in entrepreneurship educations. This research is done in two phases. At first phase: after studying different articles about entrepreneurship education and training, 13 Explorative and Semi-Structured interviews was held in order to design a conceptual framework. In this model, entrepreneurial instructing methods is define as the independent variable, draw out of four different source of entrepreneurial learning (learning by observing, learning by discussion, learning by doing, learning from reading source), and the learning outcome is delineated as dependent variable. 3 variables named: student entrepreneurial capability, teacher entrepreneurial capability and university support is studied as the mediating variables. In order to examine the model, at second phase, a questionnaire was prepared and distributed among 212 students of entrepreneurship. The results indicate effective instruction methods and training techniques and could determine the impressing intensity of each 3 mediating variables on the relationship between the instructing methods and learning outcome. Keywords: instruction methods, effectiveness, nascent entrepreneur, learning by observing, learning by discussion, learning by doing, learning from reading, student entrepreneurial capability, teacher entrepreneurial capability, university support.