شناسایی موانع توزیع فیلم در شبکه ویدئوی خانگی و ارائه راه حل عملیانی با استفاده از روش حل خلاقانه مساله ( XTRIZ )(مطالعه موردی موسسه هنرنمای پارسیان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 342;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56006
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- لیلا فنایی مرحمت
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- در سایه گسترش شبکه نمایش خانگی در کشور مقوله توزیع فیلم از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. امروز تهیه کنندگان فیلم های سینمایی بازار ثانویه ای برای عرضه فیلم های خود یافته اند. این بازار توسط موسسات ویدئو رسانه که وظیفه تامین ، تکثیر و توزیع فیلم ها را در شبکه نمایش خانگی بر عهده دارند گشوده شده است. توزیع فیلم به دلیل دامنه وسیع بازار و حساسیت های منحصر به فرد آن با موانع متعددی مواجه است. این موانع راه را برای توسعه فعالیت های موسسات ویدئو رسانه مسدود می نمایند. از سوی دیگر مقوله توزیع به عنوان یکی از مهمترین حلقه های زنجیره تامین به خودی خود از اهمیت بسیاری برخوردار است لذا در این پژوهش سعی شده است تا موانع موجود در توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی شناسایی گردد. هدف ازاین پژوهش شناسایی موانع در این ابعاد و ارائه راه حل عملیاتی با استفاده از رویکرد حل خلاقانه مسئله XTRIZ می باشد. بر اساس پیشینه تحقیق 6 بعد برای بررسی توزیع در نظر گرفته شده است. این ابعاد عبارتند از کانالهای توزیع، منابع مالی، فرآیندهای سازمانی، مصرف کننده ، مدیریت و محصول. برای استخراج موانع درون این 6 بعد 18 مولفه مد نظر قرار گرفته اند و با مشاهده دقیق فعالیت ها و فرآیندهای سازمانی موسسه مورد مطالعه 90 مانع در 6 بعد ذکر شده شناسایی گردیده است. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع آمیخته می¬باشد، در بخش کمی موانع شناسایی شده از طریق پرسشنامه توزیع شده بین خبرگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پایایی آنها از طریق تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید واقع شد سپس با استفاده از آزمون فریدمن این موانع اولویت بندی شدند . در بخش کیفی موانع مهم در گروه کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با استفاده از RCA+ ریشه یابی گردید و برای علل آن موانع راه حل هایی ارائه گردید. روش پژوهش این مطالعه، از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی بوده و یک پژوهش توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مدیران و سرپرستان فروش در 6 شرکت ویدئو رسانه و توزیع کننده فیلم هستند . در این تحقیق تعداد 114 پرسشنامه توزیع گردیده است و توسط نرم افزار PLS مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند. کلمات کلیدی: توزیع ، کانالهای توزیع ، موانع توزیع ، شبکه نمایش خانگی فیلم، XTRIZ
- Abstract
- In the expanded shadow of Home Video Network (HVN) in Iran , the subject of Movie distribution has gained an especial importance. This market is established by entertainment companies which have the responsibility of distributing Movies and Animations all over the HVN. Due to expansion of this market , distributing of movies has numerous obstacles that impede its improvement. This paper is aimed to distinguish these obstacles and to propose the operational solutions to them. In order to study these barriers, 6 dimensions has considered based on distribution literatures. These dimensions are channel distribution, Organizational processes, consumers, management, Product and finance. With respect to the importance of and position of barriers in distribution of movies in HVN, an explorative method was used to collect data from 114 experts samples from entertainment companies. The solutions have been obtained through XTRIZ method in a focus group . the result indicates that the main obstacles are : 1. The of whole sale product with lower price to retail product, 2. Visitors with 2 or 3 jobs in different distributing companies and 3. The rejected movies from Super markets instead of the payments for new movies. Key words: Home Video Network, Distribution Channels, Movies , XTRIZ