عنوان پایان‌نامه

شناسایی و رتبه بندی مولفه­های بازاریابی نوآورانه در شرکت­های کوچک و متوسط تکنولوژی محور - مطالعه موردی: صنعت نانو استان تهران




    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 348;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55602
    تاریخ دفاع
    ۲۶ مهر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مهران رضوانی

    مطالعات گذشته ضمن پر اهمیت شناختن شرکت‌های کوچک و متوسط تکنولوژی محور در پیشرفت اقتصاد و ارائه محصولات نوآور، بازاریابی آنها را بسیار محدود و تحت تاثیر عوامل زیادی برشمرده و ضعف دانش و مهارت‌های بازاریابی را از دلایل اصلی شکست شرکت ها می داند. بازاریابی نوآوارنه نوعی از بازاریابی است که طی آن شرکت های کوچک و متوسط می توانند به طور موفقی بر محدودیت های خود در زمینه بازاریابی غلبه کرده و احتمال شکست خود را کاهش دهند. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق آمیخته می باشد که نخست در بخش کیفی این تحقیق جهت شناسایی مولفه های بازاریابی نوآوارنه، از طریق مصاحبه‌های عمیق، رو در رو و نیمه ساختار یافته با 10 شرکت کوچک و متوسط تکنولوژی محور در استان تهران که به روش هدفمند ارجاعی انتخاب شده بودند داده های کیفی جمع آوری شدند و تجزیه و تحلیل نظام‌مند داده ها از طریق تحلیل محتوای کیفی تم‌ها صورت پذیرفت. در بخش کمی تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی 65 شرکت انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند. سپس با استفاده از آمارهای توصیفی و استباطی از قبیلT-test و Friedman مولفه ها تحلیل و رتبه بندی شدند. تجزیه و تحلیل کیفی و کمی بیانگر آن است که مولفه‌های بازاریابی نوآورانه در شرکت های کوچک و متوسط تکنولوژی محور در صنعت نانو شامل 8 مولفه، 21 زیر مولفه و 55 گویه می باشد. این مولفه ها به ترتیب الویت شامل شبکه سازی، متغیرهای بازاریابی، تمرکز بر مشتری، تمرکز بر بازار، جایگاه منحصر به فرد، تصویر ذهنی مثبت، بازاریابی یکپارچه و تغییر و اصلاح می باشد. هرچند عنوان برخی مولفه ها با ادبیات موضوع یکسان است اما زیر مولفه های سازنده آن ها کاملا متفاوت است و علاوه بر این، مولفه های تصویر ذهنی مثبت و شبکه سازی به عنوان نوآوری این تحقیق محسوب و به ادبیات بازاریابی نوآورانه اضافه شده است. کلید واژه ها: بازاریابی نوآورانه، شرکت های نانو، شرکت های کوچک و متوسط تکنولوژی محور
    Abstract
    Previous studies strongly emphasize the significance of High-Tech SMEs in developements of economics as well as their devotion to delivering innovative products; however, their marketing is hindered by many constraints such as the lack of marketing knowledge and skill which leads to the failure of most of these companies. Innovative Marketing is the way high-tech SMEs cope with marketing deficiencies and challenges. The purpose of this paper is to identify and then rank the Innovative Marketing constituents in High-Tech Nano SMEs of Tehran province. Analysis of deep Interview sessions with sales and/or marketing managers of 10 High-Tech Nano SMEs through qualitative content analysis of elements indicates that Innovative Marketing in High-Tech SMEs is made up of 8 elements, 21 sub-elements and 55 items. In order to rank the constituents of innovative marketing a survey was done on 65 Nano SMEs using a 5-point likert scale. Statistical Analysis was performed on data using t-test and Friendman. Qualititaive and Quantitative analysis show that Innovative Marketing constituents in order of rank include Networking, Marketing Variables, Customer Focus, Market Focus, Unique Status, Positive Image, Integrated Marketing and Modification. Although some elements are similar to previous researches, their constituent sub-elements are different. Moreover, Positive Image and Networking elements are contribution of this paper and new to the literature of innovative marketing. Keywords: Innovative Marketing, Small to Medium Business, Nano industry, High-Tech companies