شناسایی عوامل سازمانی موثر بر انتخاب روش کسب تکنولوژی - مطالعه شرکتهای قطعهسازی خودرو در شهر تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 230;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52850
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- رضا حبیبی
- استاد راهنما
- سیدرضا حجازی
- چکیده
- یک شرکت می تواند تکنولوژی مورد نیازش را از طریق "ساخت" (تعقیب توسعه تکنولوژیهای جدید از طریق تحقیق و توسعه داخلی) یا "خرید" (کسب تکنولوژی از منابع خارجی) بدست آورد. این مساله به عنوان "ساخت یا خرید" یا "کسب تکنولوژی" شناخته شده است و یکی از مهمترین مسائلی است که مدیریت در هر سازمان صنعتی با آن روبرو است. مطالعات و تحقیقات بسیاری در حوزه کسب تکنولوژی انجام شده است و بسیاری از دانشمندان مدلهایی را ارائه داده اند که می تواند به عنوان یک راهنما برای انتخاب یک روش مناسب برای کسب تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرد . با این وجود، بیشتر مطالعات انجام شده با استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، انگلستان، ژاپن، آلمان و سوئد بوده است. مطالعات محدودی در کشورهای در حال توسعه انجام گرفته است . بنابراین، تحقیق از دیدگاه یک کشور در حال توسعه، که در این مورد ایران است، در مشارکت در بدنه دانش فعلی در این زمینه سودمند می باشد. این پایان نامه عوامل موثر سازمانی موثر را در انتخاب روش کسب تکنولوژی در شرکتهای قطعه سازی خودرو در شهر تهران ارائه می دهد. به منظور شناسایی عوامل موثر ما یک تحقیق کمی و کیفی را از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت قطعه سازی خودرو در بخش کیفی و در مرحله کمی از طریق تنطیم پرسشنامه و ارسال آن به مدیران/صاحبان شرکتهای قطعه سازی انجام داده ایم. بعد از تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه عوامل اثر گذار شناسایی شده اند . مهمترین یافته های این تحقیق عبارتند از : ? میان 9 عامل سازمانی که در این تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ، نتایج نشان می دهد که 6 عامل در انتخاب روش کسب تکنولوژی در میان شرکتهای قطعه سازی خودرو شهر تهران موثر است. ? "فعالیت های تحقیق و توسعه"، "تجربه گذشته در انتخاب روشهای کسب تکنولوژی" و "توانایی نوآوری تکنولوژیک" بیشترین اهمیت و تاثیر را در میان عوامل دیگر بر انتخاب روش کسب تکنولوژی داشته اند. واژگان کلیدی: کسب تکنولوژی، عوامل سازمانی، شرکتهای قطعه سازی خودرو.
- Abstract
- An enterprise can acquire technology either through ‘making’ (the pursuit of new technology development through internal R&D) or ‘buying’ (acquisition from external sources). This is known as the “make-or-buy” technology, “technology sourcing”, or “technology acquisition” problem and it is one of the most important issues confronting the management of any industrial organisation. There have been many studies and researches in the area of technology acquisition and many scholars have developed models that can be used as a guideline to choose an appropriate channel of acquisition. However, most of them are from the experiences of developed countries such as the U.S., U.K, Japan, Germany, and Sweden. Limited studies have been conducted in the developing countries. Therefore, research from the perspective of a developing country, which is Iran in this case, is beneficial in contributing to the current body of knowledge. This paper presents influential factors in choice of technology acquisition modes in car part preducing companies in Tehran-Iran. In order to identify the influential factors we conducted a quality and quantity research by interviewing the owner/manager of car part preducing companies to present practical results in this context. The questionnaires were developed based on the framework. After analyzing the data obtained was determined by the aspects of factors affecting the choice of technology acquisition modes. Important findings from this work are: ? Between 9 organizational factors that analyzed in this study, results show that 6 factors are influential in choice of technology acquisition modes in Tehran car part preducing companies. ? “Research and Development (R&D) Activities”, “Previous Experience” and “Ability of Technological Innovation” were more influential and important factors between other factors. Keywords: Technology Acquisition, Organizational Factors, Car Part Preducing Company.