عنوان پایاننامه
اندیشه های سیاسی و اجتماعی سید ابوالاعلی مودودی
- رشته تحصیلی
- تاریخ - تاریخ اسلام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 5126;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38781
- تاریخ دفاع
- ۰۵ آبان ۱۳۸۷
- دانشجو
- مهدی تیموری بازگری
- چکیده
- سید ابوالاعلی مودودی(1903-1979م. / 1282-1358ش. )از متفکران و دانشمندان بلند آوازه معاصر جهان اسلام بود که اندیشه و آثار وی محک اسلام گرایان در مبارزه علیه ناسیونالیسم، نفوذ غرب، رهبران کشورهای اسلامی امروزی و تحجرگرایی مذهبی و رهبانیت می باشد. مودودی در اندیشه و عمل مبانی حکومت های اسلامی امروزی را که بر مبنای حکومتهای غربی با نوعی گرایش ناسیونالیستی شکل گرفته بودند، به چالش کشاند. به همین جهت رهبران کشورهای اسلامی که به نظر او غرب زده بودند را مورد نقد قرار داد. و چون هیچ یک از حکومتهای کشورهای اسلامی امروزی را حکومت اسلامی واقعی نمی دانست، تلاش خود را برای تشکیل حکومت اسلامی آغاز کرد. او در ابتدا در سال1938م./ 1357ق. مؤسسه دارالسلام و سپس در سال 1941م./1360ق. جماعت اسلامی را برای این کار تأسیس کرد و به حق تأثیر فراوانی در این راه بر پاکستان گذاشت. بر این اساس در تحقیق حاضر ابتدا محیط فکری و فرهنگی هند و جامعه ای که مودودی در آن میزیسته و نیز زندگینامه و تأثرات وی از دیگران و مبانی اندیشههای او شرح داده شده و سپس به ذکر و بررسی اندیشههای سیاسی و اجتماعی و در نهایت به تأثیرات وی پرداخته شده است. مسائلی چون برخورد علمای سنتی منطقه با مودودی، برخورد او با غرب، اندیشه¬های اقتصادی او و... ، در لابلای بحثهای اصلی تحقیق مورد اشاره و بررسی قرار گرفته است. جان سخن در این تحقیق آن است که اندیشههای مودودی در کلیت از قابلیت لازم جهت حل مسائل برخوردار بود. اما در جزئیات تناقضهایی در اندیشه او یافت میشود. نکته دیگر اینکه اگر چه مودودی در عرصه عمل نتوانست تأثیر زیادی بر پاکستان و جهان اسلام بگذارد اما در عرصه اندیشه و از طریق آثار و تألیفاتش تأثیری شگرف نه تنها در پاکستان بلکه بر سایر کشورها و متفکرین اسلامی گذاشت. ترجمه آثار و کتب مودودی به زبانهای مختلف حکایت از این تأثیر¬گذاری دارند .
- Abstract
- Sayyid Abul a’la moudoodi (1903-1979/1282-1358) was one of the famous Islam world’s scientists and thinkers, that his mindset and acts is the Islamist’s hand for facing the nationalism, west penetration, concurrent Islamic countries leaders, religious conservatism, and stringency. Moudoodi in ideology and act did dare the concurrent Islamic regimes that are based on the western nationalism regimes. In this sense, he criticized west-alike countries that he was thought of. Because he didn’t recognize none of the today’s Islamic regimes as the real Islamic one, he did his best for real Islamic regime creation. At the outset, he established Darosslam institute in 1938/1357 and Islamic community (jama’at) for this matter in 1941/1360 and indeed, he made a nominant influence in Pakistan. In this sense, in the present study, firstly the Indian cultural and ideological context that moudoodi lived upon and also his biography, impacts from other, and ideological basis is explained. After that, the political and social mindset and his influences is explain in details. Please note such as confronting with conservative thinkers and scientists in the region, his deal with west, his economical thoughts and etc. between the main research issues is explained. Finally, moudoodi mindset totally has the sufficient capability for problem solving, but in detail, it has some deficients too. Another note is that, however moudoodi practically couldn’t made a huge influence in Pakistan and Islamic world, but in the ideology field, because of his writings and heritages, he made a deep impact not only in Pakistan, but also at the other countries and Islamic thinkers. His books and writing translations to a lot of languages clear this way of influencing.