عنوان پایان‌نامه

منزلت وحی در هندسه پژوهش های علوم تجربی



    دانشجو در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "منزلت وحی در هندسه پژوهش های علوم تجربی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55076
    تاریخ دفاع
    ۱۱ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    حجت بیان مهر
    استاد راهنما
    فتح اله نجارزادگان

    از اطلاق آیات قرآن کریم و روایات فراوان استفاده می شود که قرآن کریم و علوم وحیانی مشتمل بر همه حقایق امکان بوده و قرینه ای که منجر به تحدید قلمرو شریعت به موضوعی خاص گردد،در بین نیست. از سوی دیگر آموزه های وحیانی نقش ویژه ای در حیات انسان داشته ، به گونه ای که جایگزینی برای آنها متصوّر نمی باشد . قرآن کریم ، خود را معلّم حقایق دست نایافتنی معرّفی می کند.یعنی حقایقی که هرگز نمی توان با پژوهش های علمی معمول بشری به آنها دست یافت و این در حالی است که به شدّت نیازمند این حقایق در عرصه های گوناگون حیات بشر و از جمله پژوهش های علوم تجربی می باشیم.این نیازمندی در سه قلمرو تأسیس و نوآوری ، تکمیل و نیز تعدیل و تأیید قابل مطالعه است. علوم تجربی همواره با محدودیّت هایی مانند تعیین و تصحیح پیش فرض های متافیزیکی،محدودیّت در تحلیل و تعلیل رویدادها و ... مواجه می باشد که تنها راه رفع و تعدیل این محدودیّت ها ، بهره گیری از آموزه های وحیانی برای دست یابی به تصویری جامع از اصول کلّی حاکم بر نظام آفرینش می باشد و این مهم میسّر نخواهد شد مگر اینکه پژوهشگر ، علاوه بر علم تخصصی خویش ، از یک اشراف نسبی بر هندسه کلی حاکم بر آیات و روایات نیز برخوردار باشد تا با همان شیوه ای که فقها با بهره گیری از علم اصول ، فروعات فقهی مورد نیاز را از متون دینی استنباط می نمایند ، متخصّص علوم تجربی نیز باید در کنار استفاده از دانش تجربی ، از سرنخ های پژوهشی و اصولی که در قرآن و روایات در باب نظام آفرینش و ساختار خلقت ، القاء شده است ، با اجتهادی روشمند و صحیح به استنباط فروع مورد نیاز در عرصه پژوهشی خویش مبادرت نماید ، در غیر اینصورت آفات متعددی چون تبعیت از ظن وگمان در تفسیر جهان ، جزئی نگری و ... همواره پژوهشگران این علوم را تهدید خواهد نمود. واژگان کلیدی : نقش وحی ، پژوهش های علوم تجربی ، پیش فرض های متافیزیکی ، ارزش ها و سرنخ ها ، محدودیّت های علوم تجربی ، نظام هستی.
    Abstract
    Abstract It is used from the absoluteness of verses of holy Quran and various Hadith (prophet tradition) that holy Quran and revelations includes all possible realities and there is no equivalence which can result into limiting the boundry of religion into a specific subject . On the other hand , revelatory knowledge has special role in human's life , in a way that no one can imagine a substitute for that . that is why , holy Quran introduces itself as the teacher of on reacheable realities . It means realities that can not be found within the usuall research of human being .whereas , we are in a dire need of finding these realities in different fields of human's life , such as experimental sciences . Experimental sciences are always dealing with limitations like determining and correcting metaphysical presumptions and limitations in intrepreting and reasoning for different events , and so on .The only away to remove and balance these limitations is applying revelative educations to reach a compre hensive principles dominating the universe . And achieving this goal is not possible , unless the reasearcher has a relative dominance up on the general structure of the verses and Hadith , in addition to , his technical knowledge. A scientist can also use the clues of research and principles which are induced in holy Quran about the creation , in a way that the juris consults (Faghihs) within the use of knowledge of principles induce the Feghh's subsumptions needed from religious contexts . With a methodical and correct domination fulfills.