عنوان پایان‌نامه

تبیین فلسفی - کلامی استجابت دعا



    دانشجو در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبیین فلسفی - کلامی استجابت دعا" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فلسفه و حکمت اسلامی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2008ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52132
    تاریخ دفاع
    ۲۸ دی ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    قاسمعلی کوچنانی

    موضوع پایان نام? حاضر، تبیین فلسفی – کلامی استجابت دعاست که در فصل نخست به معناشناسی واژ? دعا پرداخته شده است و سپس با الهام از قرآن، روایات و عقل به ترغیب نفوس بر این امر، همت گماشته شده است. در فصل دوم، شرایط و موانع استجابت دعا و نیز راز تأخیر در اجابت برخی دعاها مورد تأمل قرار گرفته است. شرایط استجابت دعا را می توان به دو بخش صحت و کمال تقسیم نمود که شرایط صحت دعا عبارتند از اخلاص داعی و حقیقی بودن دعا. با توجه به ازلیت علم الهی به تحقق پدیده ها، ارتباط دعا و علم الهی و اینکه آیا دعا سبب تغییر در علم خداوند متعال می شود، از دیگر موضوعاتی است که در فصل سوم به تحقیق آن پرداخته شده و در ضمن آن ، بداء و قضا و قدر، تحت بررسی قرار گرفته است. نتیجه آنکه بداء در مرتبه قدر که همان کتاب محو و اثبات است، قابل تحقق می باشد. تبیین فلسفی استجابت دعا در دیدگاه حکیمان بوعلی سینا، ملاصدرا و علامه طباطبائی و عدم منافات براهین عقلی با مسأل? استجابت دعا و همچنین امکان و یا عدم امکان تأثیرپذیری نفوس عالیه از نفوس زمینیان ، در فصل چهارم مورد کنکاش واقع شده است. در فصل پنجم، پاسخ به برخی پرسشها و شبهات درخصوص دعا که عبارتند از مسئل? " توقیفیت اسماء الهی در دعا " ، " دعا و قانون علیت " ، " دعا و رضای به قضای الهی " ، " ارتباط دعا و اسباب عادی " و نیز " دعا و سستی و تنبلی " مورد بحث قرار گرفته است.
    Abstract
    The subject of the present dissertation is philosophical-theological explanation of answering benediction. The first chapter deals with the word benediction semantically and it has been tried to encourage spirits to the path through inspiration from Qur’an, hadiths, and wisdom. In the second chapter, the contemplation is on conditions and barriers of receiving benediction and also the secret of the delay in invoking some of them. In regard to eternal Divine knowledge about realization of phenomena, the relationship between benediction and Divine knowledge and that whether benediction can change Divine knowledge the most high, are other issues examined in the third chapter. Alongside, the degrees of Divine knowledge and fate in particular, are studied. In the fourth chapter, philosophical explanation of reception of benediction has been under consideration from the view points of some philosophers such as Avicenna, Mulla Sadra, and Allameh Tabatabai. Moreover, lack of incompatibility of intellectual reasoning with the question of invoking benediction, and also probability or improbability of transcendental souls being affected by terrestrial ones are being pursued. In chapter five, the focus is on answering some questions and doubts concerning benediction. The problems pivot on “taking the names of God into custody in benediction”, “benediction and causality principle”, “benediction and resigning to destiny”, “the relationship between benediction and mundane means” and also “benediction and slackness and indolence”. Key words: Divine knowledge, the degrees of being, circumstances and barriers of invoking benediction, benediction