مقایسه اثر بخشی روش آموزشی - درمانی بیوفیدبک و مداخله شناختی رفتاری در کاهش شدت و فراوانی سردرد و بهبود کیفیت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53049;کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 505
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا صالحی دزفولی
- استاد راهنما
- رضا رستمی
- چکیده
- این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی روش آموزشی ـ درمانی بیوفیدبک و مداخله شناختی ـ رفتاری در کاهش شدت و فراوانی سردرد و بهبود کیفیت زندگی انجام گرفته است.به همین منظور از میان مبتلایان به سردرد تنشی و میگرنی،20 نفر به روش نمونه گیری در دسترس شرکت داده شدند و به تصادف در دو گروه بیوفیدبک و شناختی-رفتاری جایگزین شدند.سپس افراد بوسیله مقیاس روزنگار سردرد ومقیاس کوتاه کیفیت زندگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. در هر دو گروه افراد ،ده جلسه مداخله دریافت کردند.در پایان دوره مجددا از افراد مقیاس روزنگار سردرد ومقیاس کوتاه کیفیت زندگی گرفته شد.نتایج تحلیل کوواریانس با حذف اثر پیش آزمون نشان داد دو مداخله بیوفیدبک و شناختی-رفتاری در کاهش شدت سردرد با یکدیگر تفاوتی ندارند ولی در کاهش فراوانی سردرد با یکدیگر متفاوت هستند و مقایسه میانگین های پس آزمون و پیش آزمون در دو گروه نشان داد مداخله شناختی-رفتاری بیشتر موجب کاهش فراوانی سردرد می شود.همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد دو مداخله بیوفیدبک و شناختی-رفتاری در بهبود مولفه های سلامت جسمانی، سلامت روانی و سلامت محیطی با یکدیگر متفاوت هستند ولی در مولفه روابط اجتماعی با یکدیگر تفاوتی ندارند. مقایسه میانگین های پس آزمون و پیش آزمون در دو گروه نشان داد که مداخله بیوفیدبک در افزایش مولفه های کیفیت زندگی موثرتر است. واژگان کلیدی:سردرد تنشی،میگرن،بیوفیدبک،مداخله شناختی-رفتاری،کیفیت زندگی
- Abstract
- Background:biofeedback and cognitive-behavioral interventions are stablished non-pharmacologic Techniques commonly used in the treatment of migraine and tension type headaches. People suffer from sever headache spend considerable amount of money to control it, while they still reduce sufferers’ functionality and their work productivity. Multiple published studies have suggested that both treatments are effective in reducing the frequency and severity of such headaches and increasing the quality of life. These techniques typically allow patients to decrease their dependence on medication. Objective: We investigated whether cognitive-behavioral and biofeedback interventions differ in terms of intensity and frequency of headache and differences between the impacts of cognitive-behavioral and biofeedback interventions on quality of life of headache sufferers. Method: Thirty sufferers were sampled for the analysis of this study among which twenty completed the study. Ten of the participants completed the study with cognitive-behavioral intervention and the rest with biofeedback intervention. HEADACHE DAIRY records were collected for one week before and after intervention.and also Participants were examined in WHO QOL_BREF before and after the interventions. Result: The results showed that cognitive – behavioral intervention and biofeedback are different in reducing headache frequency. However there is no difference in reduction of headache severity and they are different in increasing components of physical health, psychological health and environmental health quality of life, but there is no difference in social relations component of quality of life. Conclusion: It can be concluded that both interventions are successful and effective in the treatment of migraine and tension headache and both interventions are successful and effective in increasing the quality of life in migraine and tension headache sufferers. Keyword: Biofeedback, Cognitive-behavioral intervention, Migraine, Tension headache,Quality of life