عنوان پایان‌نامه

بررسی ورتبه بندی آمیخته بازار یابی در باشگاههای لیگ برتر بسکتبال ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ورتبه بندی آمیخته بازار یابی در باشگاههای لیگ برتر بسکتبال ایران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 839;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51218
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۹۰
    دانشجو
    بیان فاتحی
    استاد راهنما
    سیدنصراله سجادی

    هدف از انجام این تحقیق بررسی و رتبه بندی آمیخته بازاریابی در باشگاه های لیگ برتر بسکتبال ایران بود، با توجه به اینکه پژوهشی که در راستای افزایش درآمدزایی در بسکتبال از عناصر آمیخته بازاریابی بهره برده باشد، وجود ندارد این پژوهش در نظر دارد وضعیت عناصر آمیخته بازاریابی (4P) را در لیگ برتر بسکتبال ایران بررسی و مقدار هر کدام از این عناصر را مشخص کند. تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها توصیفی به شمار می آید. برای انجام این تحقیق از پرسشنامه 36 سؤالی آمیخته بازاریابی که بر اساس طیف لیکرت تهیه شده و قبلاً توسط معادی(1387) به کار رفته، استفاده شده است. لازم به ذکر است که مقدار ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87/0 ?=) به دست آمده است. جامعه آماری این پژوهش جمعاً 72 نفر است و با توجه به محدود بودن نمونه، نمونه آماری برابر با جامعه آماری و به صورت کل شمار می باشد. در راستای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش اول به منظور سازمان دادن، خلاصه کردن و طبقه بندی نمرات خام از آمار توصیفی استفاده شد و پس از تأیید نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، سؤالات تحقیق با استفاده از آزمون های آمار استنباطی (آزمون t تک گروهی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تمام سؤالات تحقیق در سطح معنی داری (P?0.01) مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، برای وزن دهی شاخص های مربوط به هر عنصر(محصول، مکان، ترویج و قیمت) از روش آنتروپی و برای رتبه بندی هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی در باشگاه های های حاضر در لیگ برتر به تفکیک و نیز رتبه بندی باشگاه ها بر اساس 4p از روش پرومیتی2 استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از بین عناصر چهارگانه بیشترین سهم مربوط به «محصول» با 30% ، پس از آن «مکان» با 27% ، سپس «ترویج» با 24% و در نهایت «قیمت» با 19% است که مجموعاً تشکیل دهنده وضعیت آمیخته بازاریابی در لیگ برتر بسکتبال کشور می باشند. با استفاده از آزمون t تک گروهی، مشخص گردید که در تمامی شاخص های مرتبط با عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی تفاوت معنی داری بین میانگین های تجربی بدست آمده و میانگین نظری ) 5( ?= در سطح 01/0?= وجود دارد و از آنجایی که در همه موارد، میانگین های تجربی از میانگین نظری پایین تر است، از این رو نتیجه گیری می شود که وضعیت تمامی عوامل مرتبط با عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی برای مبادلات مطلوب با بازارهای مورد نظر، پایین تر از حد مطلوب است. با بررسی ارزش وزنی شاخص های مربوط به هر کدام از چهار عنصر آمیخته بازاریابی با استفاده از روش آنتروپی می توان نتیجه گیری نمود که از بین عناصر چهارگانه بیشترین میزان اهمیت از دیدگاه مدیر عامل ها و مدیران بازاریابی و سرپرستان تیم های حاضر در لیگ برتر مربوط به «ترویج» با 38% ، پس از آن «مکان» با 27% ، سپس «محصول» با 23% و در نهایت «قیمت» با 12% می باشد. در نهایت با استفاده از روش پرامیتی 2 باشگاه های حاضر در لیگ برتر بسکتبال بر اساس 4p رتبه بندی شدند، نتیجه این رتبه بندی نشان داد که باشگاه دانشگاه آزاد با میزان مطلوبیت 72268/5 رتبه اول و باشگاه سامان تهران با میزان مطلوبیت 13001/ 8- رتبه آخر را در بین 12 تیم حاضر در لیگ برتر بسکتبال به خود اختصاص داده اند، طبق یافته های بدست آمده می توان نتیجه گیری کرد که باشگاه دانشگاه آزاد از نظر چهار عنصر آمیخته بازاریابی در مجموع وضعیت بهتری نسبت به باشگاه های دیگر دارد.
    Abstract
    The aim of this research was the studying and ranking of the Marketing Mix in the Basketball league clubs of Iran. In this investigation we studied the four factors of marketing mix included product, place, promotion, price (4P) in the Iranian basketball league clubs, and determined the amount of each factor. This investigation is applicable according to its purpose, and it is descriptive according to its approach to collecting the data. The questionnaires consisted of 36 questions (p<0.01), and were arranged based on 5-point Likert scale. The validity of these questionnaires was confirmed by expert faculties of universities, and their reliability was obtained by Cronbach’s alpha (a=0.87). Statistical population was the same as statistical sample including 72 people. In the first section, for analyzing data descriptive Statistics was used in order to organizing, summarizing and classifying the raw scores. After confirming the normality of data by using Kolmogorov -Smirnov test, the questionnaires of this research were analyzed by the inferential statistics test (one-sample t-test). Entropic method was used for weighting indexes relevant to each factor, and promethee 2 method was used for ranking each factor, in separate manner. Moreover, this method was applied for ranking the Iranian basketball league clubs considering 4p. The results of this research indicated that among 4p, the most portion was for ‘product’ with 30%, after that 'place' with 27%, then ‘promotion’ with 24% and at last "price" with 19%. Percentage of these factors altogether constitute situation of marketing mix in the basketball club league in Iran. using one-sample t-test showed that in all of the indexes relevant to 4-factors, there is a significant difference between the obtained experimental averages and theoretical average (? =3). Based on this result that in all cases experimental averages were lower than theoretical average, it was concluded that for desirable exchange with target markets the status of all of the factors relevant to 4p, were lower than the desirable criteria. from points of view of the clubs managers, marketing managers and coaches of the current teams in the league, and by studying the value-weighted indexes relevant to each element of 4p with using Entropy method, it was resulted that among the 4 factors, the most important one was "promotion" with 38%, after that "place" with 27%, then "product" with 23% and at last " price" with 12%. Finally, this assessment with Entropic method indicated that among 4p, ‘promotion’ factor was the most significant, and the ‘price’ factor was the least one. According to ‘promethee 2’ method, Based on 4p it was determined that Azad university acquired first rank (5.72268), and Saman club was the end of this ranking (-8.13001), among 12 clubs of the Iranian League; on the other word, Azad university club according to four factors of marketing mix (4p), collectively have had the best situation in comparison to other clubs.