عنوان پایاننامه
بررسی موانع توسعه شهرداری الکترونیکی در شهرداری تهران ( مطالعه موردی شهرداری منطقه ۹)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001390;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52482
- تاریخ دفاع
- ۲۸ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- مرضیه رشیدی
- استاد راهنما
- سیدمحمد محمودی
- چکیده
- استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ نقش اساسی در حل مسائل کلانشهرها از جمله تهران، دارد. پژوهش حاضر نیز به منظور تحلیل و تبیین موانع توسعه شهرداری الکترونیکی، در شهرداری منطقه 9 تهران با رویکرد و روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر ،تمامی کارشناسان ومدیران ، شهرداری منطقه 9 شهر تهران می باشند . نحوه انتخاب افراد نیز به روش نمونه¬گیری طبقه ای می¬باشد. روش گردآوری اطلاعات کتب ، مقالات ، اینترنت ، مصاحبه و پرسشنامه می باشد. داده و اطلاعات پرسشنامه های این پژوهش وارد نرم افزار آماری spss شده و توسط آزمونهای تحلیل عاملی تائیدی ، آزمونهای ناپارامتری فریدمن و کای اسکوئرتک متغیره و t تک نمونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی، بیانگر آن است که 45 گویه تحقیق حاضر،در 5 عامل با عناوین مدیریت و رهبری الکترونیک،وضعیت زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات،شرایط قوانین حقوقی و مقررات ارائه خدمات الکترونیکی، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و وضعیت منابع انسانی؛ جای گرفته¬اند. نتایج آزمون t تک نمونه¬ای و کای اسکوئر تک متغیره ، حاکی از تأثیر معنی¬دار و در حد زیاد و خیلی زیاد هر یک از این ابعاد ، بعنوان موانع توسعه شهرداری الکترونیک شهرداری منطقه9 تهران؛ بوده است. همچنین با توجه به نتایج آزمون فریدمن؛ عوامل و مولفه¬های: زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت و رهبری الکترونیک، قوانین حقوقی و مقررات ، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و منابع انسانی؛ به ترتیب، بیشترین میانگین را به لحاظ تأثیرگذاری به عنوانِ موانع موثر بر توسعه شهرداری الکترونیکی شهرداری منطقه 9 تهران را داشته¬اند.در انتهای تحقیق ، پیشنهادهایی برای غلبه بر موانع مذکور مطرح شده است.
- Abstract
- The current research is carried out with a descriptive and simultaneously discoverying-analyzing approach in order to analyze and define setbacks in Tehran Electronic Municipality; Case Study of the Tehran Municipality region 9. The examined group consists of 600 people including all of the managers and specialists active Tehran Municipality region 9. The sample group equals to 300 persons and stacked sampling method was used. According to the 45 determining factors of the research, and by looking at the results, all of them can be incorporated in five determining factors as defined below: First Factor : management and leadership in providing electronic services, Second Factor: Information and communication technical infrastructure, Third Factor: laws and rules about providing electronic services, Fourth Factor: economical, social and cultural conditions, and Fifth Factor: human resources. According to the Freedman’s Noparametry evaluation of the results, factors and determiners like information and communication technical infrastructure, management and leadership in providing electronic services, laws and rules about providing electronic services, economical, social and cultural conditions, and human resources have the most highest average effect in holding back the development of providing Tehran Electronic Municipality; Case Study of the Tehran Municipality region 9. Evaluation results of T method on single sample also suggest considerable effects on aspects of management and leadership, laws and rules, human resources, cultural, social and economical conditions; and information and communication technical infrastructure as setbacks for development of Tehran Electronic Municipality region 9.