عنوان پایاننامه
بررسی اثر بخشی دوره های آموزش عمومی سازمان بورس اوراق بهادار تهران ۹۰-۱۳۸۹
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51128;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-1724
- تاریخ دفاع
- ۲۶ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- طاهره گوهری نادر
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- چکیده هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش عمومی بورس اوراق بهادار تهران در ارتقا دانش مالی و گسترش فرهنگ سهامداری شرکت کنندگان در این دوره آموزشی می باشد .در این پژوهش متغیر مستقل آموزش و متغیر وابسته ارتقا دانش مالی و فرهنگسازی بوده است . پژوهش حاضر از نوع تحقیقات شبه آزمایشی است . به این صورت که قبل از عمل آزمایشی (اجرای متغییر مستقل ) یک پیش آزمون اجرا می شود . پس از آن ، آزمودنی ها مورد مشاهده قرار می گیرند . در این پژوهش برای بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی از آزمون استفاده شده است . آزمون مورد نظر از 20 سوال تستی تشکیل شده است . سوالات این آزمون نیز با توجه به اهداف تحقیق ، از درون منابع آموزشی دوره ها و با استفاده از نظرات مدرسین محترم دوره های آموزشی تهیه شده است تا بتوان اثر بخشی دوره ها را مورد سنجش قرار داد . پایایی سوالات آزمون مورد نظر به روش آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت و پایایی آن 744/ محاسبه شد . جامعه اماری در این تحقیق, کلیه شرکت کنندگان در دوره مقدماتی آموزش عمومی بورس اوراق بهادار تهران در تیر ماه 1390 می باشد .تعداد شرکت کنندگان در این دوره 74 تفر بوده است . .در این تحقیق به دلیل کوچک بودن حجم نمونه از روش سرشماری استفاده شده است و تمام شرکت کنندگان در دوره آموزشی تابستانه سال 1390 مورد بررسی قرار گرفته اند . به منظور اطمینان از این مطلب که تغییر به وجود آمده در دانش مالی و فرهنگ سهامداری شرکت کنندگان در دوره آموزشی حاصل اجرای برنامه آموزشی است ، افرادی که دارای مدرک حسابداری ، مدیریت مالی و اقتصاد بودند و همچنین افرادی که دارای تجربه سهامداری بودند از تحقیق خارج شدند و در نتیجه تعداد شرکت کنندگان در پژوهش به 42 نفر کاهش پیدا کرد . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است . در بخش آمار توصیفی از جدولها ، فراوانی ، درصد فراوانی ، نمودارهای ستونی ، میانگین وانحراف معیار برای توصیف آزمودنی ها ، استفاده شده و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای t وابسته ، t مستقل , آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است . ُ نتایج این آزمون نشان می دهد که آموزش بر ارتقا دانش مالی و فرهنگسازی شرکت کنندگان موثر بوده است . همچنین نتایج به دست آمده از آزمون های انجام شده برای بررسی تاثیر سن ، جنس و تحصیلات بر اثر بخشی آموزش نشان می دهد بین آموزش در جهت ارتقا دانش مالی و سن ، جنس ، تحصیلات رابطه معناداری وجود ندارد . به عبارت دیگر می توان گفت سن جنس و مدرک تحصیلی، تاثیری در اثر بخشی آموزش نداشته است . واژگان کلیدی : بورس اوراق بهادار ، آموزش ، دانش مالی ، فرهنگسازی
- Abstract
- Abstract The purpose of this study is examined the effectiveness of public training courses in Tehran Stock Exchange to promote financial knowledge and culture among the participants . this study is a survey and it has been done on the participants in public training courses of Tehran Stock Exchange .The census method used in this study and all participants have been studied in the course of summer 1390 that they were 74 and to check the reliability of the questionnaire is used Cronbach's ? (alpha). The questionnaire is composed of two parts .the ferst part is the The individual characteristics including gender, age, educational level and degree and t he second part of the questionnaire consists of 20 test questions 10 questions is about of financial knowledge and 10 questions about of culture . in this study is used descriptive and inferential statistics For data analysis .To test the research questions is used of the dependent Ttest . The findings show a positive relationship between education and the promotion of financial knowledge and a culture and this has been quite an effective Other results of this research through a one-way analysis of variance test and independent T-test Shows the sex, age and education does not affect the effectiveness of training among the participants . in this study also shows that participants received high scores in topics such as familiarity with Investment Concepts and they received lower scores in topics such as investment income Keywords: stock exchange, education, financial knowledge, culture