عنوان پایان‌نامه

ارتباط سرمایه فرهنگی با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران



    دانشجو در تاریخ ۱۸ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارتباط سرمایه فرهنگی با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه تهران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52277
    تاریخ دفاع
    ۱۸ دی ۱۳۹۰
    دانشجو
    سمیه لطیفی
    استاد راهنما
    رضوان حکیم زاده

    چکیده هدف این پژوهش بررسی ارتباط سرمایه فرهنگی با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده و بر روی دانشجویان دانشکده های فنی، علوم اجتماعی و روانشناسی و علوم تربیتی و در مقطع کارشناسی انجام گرفته است. حجم نمونه معادل 380 نفر است که نمونه های تحقیق با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . داده های مورد نیاز به وسیله 2 پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه تهران سنجیده شده است. پرسشنامه اول، پرسشنامه سرمایه فرهنگی محقق ساخته که سه مقیاس نهادینه یافته، تجسم یافته و عینیت یافته را می سنجد و پرسشنامه دوم، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس می باشد. پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فرهنگی با ضریب آلفایی 83% گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد که بین سرمایه فرهنگی نهادینه شده و عینیت یافته با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان همبستگی معناداری وجود ندارد. سرمایه فرهنگی تجسم یافته با انگیزش پیشرفت دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد در حالی که در عملکرد تحصیلی آنان همبستگی مثبت ندارد. یافته های جانبی پژوهش نشان می دهد سرمایه فرهنگی( متجسم شده، عینیت یافته و نهادینه شده) مردان بالاتر از زنان بوده است ولی جنسیت تاثیری در انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی ندارد. بین دانشکده های علوم تربیتی، علوم اجتماعی و فنی، دانشکده فنی با سرمایه فرهنگی( متجسم شده، عینیت یافته و نهادینه شده) ارتباط معناداری وجود دارد. سرمایه فرهنگی نهادینه شده دانشکده فنی بالاتر از دانشکده های دیگر بود، ولی با انگیزش پیشرفت ارتباط معناداری نبوده است. سرمایه فرهنگی(متجسم شده، عینیت یافته و نهادینه شده) دانشجویان غیرخوابگاهی بالاتر از خوابگاهی است ولی انگیزش پیشرفت دانشجویان خوابگاهی بالاتر از غیرخوابگاهی بوده است. در نتیجه سرمایه فرهنگی را دانشجویان با دستاوردهای خود کسب می کنند و با انگیزه و پشتکار خود آن را ارتقاء می دهند. واژگان کلیدی: سرمایه فرهنگی؛ انگیزش پیشرفت؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجویان؛ دانشگاه تهران
    Abstract
    Abstract The aim of the present study is to investigate the relation between cultural capital with achievement motivation and academic performance of students. This study was a survey and the subjects of the study were undergraduate students in faculties of engineering, social sciences, psychology and educational sciences The sample size of the study included 380 students. They were selected via stratified randomsampling. The required data has been measured by two uestionnairesdistributed among students in Tehran University. The first questionnaire is a researcher -made cultural capital questionnaire that measures threescales (criteria) of objectified, institutionalized and embodied. The second questionnaire is Hermanes progress motivation questionnaire. In questionnaire that has been prepared by researcher, the cultural capital has been accumulated by an alfa factor of 83%.The results show that there is no significant correlatio between the institutionalized cultural capital and objectivitified cultural capital with achievement motivation and academic performanceof students. There is a significant positive correlation between the embodied cultural capital with achievement motivation Moreover, there is no significant relationship with academic achievement. Research also showsthat cultural capital (objectified, institutionalized, and embodied) in men are higher than those of women but there is no significant difference in their academic performance and achievement motivation among them there.The findings of the study also shows that there is There is a significant positive correlation among undergraduate students in faculties of engineering, social sciences and psychology and educational sciences with cultural capital (objectified, institutionalized, and embodied). cultural capital institutionalized Faculty engineering are higher than other faculties but there is no significant difference in with achievement motivation among them. There are significant differences in cultural capital (institutionalized, embodied and the objectified)of students who live in dormitories and those who do not.In other words, cultural capital in students not living in dormitories is higher thanthat ofstudents living in dormitories. In addition, students who live in dormitories have higher achievement motivation.In results, The earns cultural capital student with own effort. them promotion with own motive and perseverance. Keywords:cultural capital, achievement motivation, academic performance, students, Tehran university.