عنوان پایان‌نامه

نقاشی لاکی دوره قاجار



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۷ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقاشی لاکی دوره قاجار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تصویرسازی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7449;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 38540
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۷
    دانشجو
    لیلا پروا
    استاد راهنما
    یعقوب آژند

    آغا محمد خان با خوی و منش انتقام جویانه نتوانست بیش از یکسال به تخت سلطنت تکیه کند و جانشین وی فتحعلی شاه بر سریر حکومت تکیه کرد تا هنرمندانی چون میرزا بابا , احمد , سید میرزا , مهرعلی و آقا نجف را در دربار خود پرورش دهد . با اینکه تهران پایتخت رسمی کشور بود؛ اما شهرهایی چون اصفهان و شیراز در هنر لاکی بیشتر فعالیت میکردند. در مجموع به دلیل حمایت نکردن فتحعلی شاه از نقاشی لاکی شاهد آثار امضا دار چشم گیری نمی باشیم. در این دوران روابط ایران و اروپا رو به گسترش نهاد ، زندگی ایرانیان را تحت تاثیر قرار داد و مراسم درباری مورد بی اعتنایی قرار گرفت . پس از فتحعلی شاه ، در زمان ناصرالدین شاه هنرمندان زیادی مورد عنایت و تشویق وی قرار گرفتند و اشیاء لاکی رونق گرفت. رساله ای که در پیش رو دارید، تحقیقی در زمینه بررسی اشیاء لاکی است. که در این دوران رواج گرفت. فصل اول به پیشینه هنری دوره قاجار اشاره شده است . در فصل دوم به خصوصیات این هنر پرداخته ایم؛ و در نهایت فصل سوم شما را به سمت شناخت لاک و اشیاء لاکی هدایت می نماید.
    Abstract
    Agha Mohamad Khan,the eunuch with his vengeful manner couldn’t govern more than one year and his successor,fath ali shah becam king to cultivate artists lik Mirza baba,Ahmad,Seyed Mirza,Mehr Ali and Agha Najaf in his court. Although Tehran was the official capital of the country,but cities like Esfahan and Shiraz were more active in lacquer art.totally, because Fath Ali shah didn’t support lacquer painting so we can’t see any singnificant signed works.during this period,relation between Iran and Europe developed and affected Iranian life and court ceremonies were ignored.after Fath Ali shah,naseraddin shah encouraged many artists and lacquer objects flourished.