عنوان پایاننامه
بررسی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی پیام نور واحد مشهد
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52810
- تاریخ دفاع
- ۲۵ دی ۱۳۹۰
- دانشجو
- محمدعلی آرئین
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور واحد مشهد می پردازد. متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش: عوامل جمعیت شناختی، مهارتهای مطالعه، عوامل آموزشی وخود کارآمدی تحصیلی می باشد. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد تشکیل می دهد و تعداد 377 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه جمعیت شناختی با 14 گویه، پرسشنامه مهارتهای مطالعه با 31 گویه، پرسشنامه عوامل آموزشی با 34 گویه و پرسشنامه خود کار آمدی تحصیلی با 14 گویه، میزان آلفای کرونباخ بدست آمده در بخش های مختلف از 857/0 تا 925/0 در نوسان است.برای تجزیه و تحلیل داده ها در آمار توصیفی از جداول فراوانی برای توصیف متغیرهای جمعیت شناختی استفاده گردید، و در آمار استنباطی از آزمون های لون ( برابری واریانس ها )، آنالیزواریانس یک طرفه، آزمون های معادل آنالیز واریانس آزمون کای دو استقلال سطر وستون در جداول توافقی، رگرسیون، welch و آزمون توکی بهره گرفتیم. یافته ها حاکی از این است که عملکرد تحصیلی دانشجویان با جنسیت، وضعیت تأهل، وضعیت اشتغال، سن، محل سکونت، نوع دیپلم، معدل دیپلم، شیوه پذیرش در دانشگاه، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، شغل پدر، شغل مادر، وضعیت اقتصادی خانواده و عوامل آموزشی دانشگاه رابطه نداشته ولی همبستگی بین عملکرد تحصیلی با مهارت های مطالعه و خودکار آمدی تحصیلی معنادار بوده است، در نهایت تحلیل رگرسیون نشان داد که مهارت های مطالعه و خودکار آمدی تحصیلی دانشجویان بیشترین سهم را در تبیین موفقیّت تحصیلی دانشجویان برعهده دارد. واژه های کلیدی: عملکرد تحصیلی، مهارت های مطالعه، خودکار آمدی تحصیلی، عوامل آموزشی، دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مشهد
- Abstract
- Abstract The present study investigated factors affecting academic performance among 377 students of Payam Noor University of Mashhad unit in addition to the effect that each of the demographic factors, study skills, Education and income of their academic work on academic performance to identify. Accordingly demographic questionnaire with 15 items ,Study skills questionnaire with 31 items , Training of the questionnaire with 34 items , And efficient education questionnaire with 14 items were added to the final modification was Cronbach rates obtained in different parts of the 0.857 to 0.925 in the swing . For data analysis descriptive statistics of frequency tables Demographic variables were,And inferential statistics at the Leuven test (equality of variance One-way analysis, an analysis of variance test , When two rows of columns in the tables to test the independence agreement, the regression,Welch and thiuky test we use Results indicate that the student's academic performance and gender, marital status, employment status, age, residence, type of diploma, high school GPA, college admissions practices, education of father, mother, father's occupation, mother's occupation, family economic status and factors not related to university teaching, The correlation between academic performance and academic study skills and sense of efficacy, Finally, regression analysis showed that Self-efficacy and academic study skills.The largest share in the responsibility for educational success is explained. Keywords academic performance, study skills, academic efficacy, educational factors, educational background, a light unit, Mashhad University