عنوان پایان‌نامه

شناسایی فرصت­های کارآفرینی در حوزه زمین گردشگری (ژئو توریسم) (مطالعه موردی: منطقه جلفا)



    دانشجو در تاریخ ۰۶ دی ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی فرصت­های کارآفرینی در حوزه زمین گردشگری (ژئو توریسم) (مطالعه موردی: منطقه جلفا)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 131;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50967
    تاریخ دفاع
    ۰۶ دی ۱۳۹۰
    دانشجو
    مهدی عباسی
    استاد راهنما
    آیت اله ممیز

    زمین گردشگری(ژئوتوریسم)، یکی از گونه های تخصصی طبیعت گردی است که به معرفی پدیده های زمین شناسی به گردشگران با حفظ «هویت مکانی» آن ها می پردازد. استان آذربایجان شرقی دارای مکان های دیدنی و تاریخی با ارزش جهانگردی زیادی است. وضعیت زمین شناسی و توپوگرافی منطقه باعث ایجاد کوهستان های آتشفشانی سهند و سبلان، غارها،دره ها، دشت ها و گردنه های متعدد با چشم اندازهای زیبا و ارتفاعاتی چون کیامکی، بزقوش و... شده است. منطقه جلفا در شمال غرب استان آذربایجان شرقی و مناطق تحت تاثیر آن با دارا بودن مکان ها، آثار و پدیده های نادر زمین شناسی، جغرافیایی، ژئومورفولوژیکی و زیستی بسیار متنوع و زیبا به همراه فسیل های چند میلیون ساله که در صورت اطلاع رسانی صحیح و ایجاد امکانات رفاهی و امنیتی می تواند به عنوان یکی از مکان های زمین گردشگری و طبیعت گردی مطرح در سطح ملی و بین المللی گردد. هدف این تحقیق پاسخ به این سوال بوده است که :عمده ترین فرصت های کسب و کارهای گردشگری برای رونق منطقه جلفا و ایجاد اشتغال برای کارآفرینان چیست؟تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSSP0F انجام شده است به طوریکه برای توصیف صفات کیفی به محاسبه درصد و توزیع فراوانی و برای توصیف صفات کمی به محاسبه شاخص های مرکزی و پراکندگی پرداخته‌ایم. در نهایت برای آزمون و اولویت بندی متغیرها نیز از آزمون ناپارامتری فریدمن استفاده شده است. پس از گردآوری داده ها ، انواع فرصت های کسب و کار زمین گردشگری شناسایی و در نهایت فرصت های کارآفرینی در حوزه زمین گردشگری در منطقه جلفا اولویت بندی گردید. کلید واژه¬ها: شناسایی فرصت، کسب و کار، زمین گردشگری و جلفا
    Abstract
    Geotourism is one of the specialized nature guides that introduce the geology phenomenon to the tourists also with protection of its “Place Identity”. East Azerbaijan Province has many tourist attractions of interest and historical value. Geology and topography of the region are caused volcanic mountains of Sahand and Sabalan as well as beautiful caves, Valleys and many col with glamorous landscapes and famous mountains like Kiamali, Bozghoosh and etc. Jolfa district in the north-western corner of East Azerbaijan Province and its adjacent regions has included different scarce geology, geography, geomorphologic and environmental attractions with valuable million years old fossils that demand useful information and safety as well as establishment of tourists facilities and amenities for better introducing of the region as one of the Geo and Ecotourism attractions in National and International levels. The main aim of this research is response to this question: What are the major opportunities for tourism businesses to prosper and create jobs for the Jolfa Region’s entrepreneurs? Data analysis was performed using SPSS software, so to describe the qualitative characteristics, percentage calculation and frequency and for quantitative characteristics calculation of central indices and distribution was considered. Finally to test and prioritize of variables Friedman’s nonparametric test was used. After data collection, different types of tourism business opportunities identified and eventually entrepreneurial opportunities in Geotourism in Jolfa were prioritized. Keywords: Identifying opportunities, Business, Geotourism, Jolfa