مستند سازی شیوههای ترفیع در کسب و کارهای کوچک و متوسط و ارائه الگو مورد مطالعه: صنعت پوشاک
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 371;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56125
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- نرگس خرمشاهی
- استاد راهنما
- مهران رضوانی
- چکیده
- با توجه به محدودیت های منابع در بنگاه های کوچک و متوسط به تدریج به اهمیت کارکرد های بازاریابی در این قبیل بنگاه ها افزوده شده است. از جمله مهمترین فعالیت های بازاریابی که مالکان/مدیران بنگاه های کوچک و متوسط انجام می دهند، تمرکز بر شیوه های ترفیع مرسوم و کارآفرینانه به مثابه یکی از عناصر آمیخته بازاریابی است که نقش بسیار مهمی را در پیشبرد فروش و ارتقا آگاهی نسبت به بنگاه های کوچک و متوسط ایفا می کند. با این حال در مطالعات پیشین کمتر به مستند سازی و بازخوانی دانش ضمنی فعالان صنعت و شناسایی شیوه های تجربی ترفیع در کسب و کارهای کوچک و متوسط پرداخته شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا شیوه های ترفیع بنگاه های فعال در صنعت پوشاک شناسایی و جهت الگو برداری توسط بنگاه های نوظهور مستند سازی شوند. واژههای کلیدی: شیوه های ترفیع مرسوم ، شیوه های ترفیع کارآفرینانه، کسب و کارهای کوچک و متوسط، صنعت پوشاک
- Abstract
- The most important marketing activity of the owner/manager of SMEs is to concentrate on promotion methods of their businesses. Promotion plays a leading role in progress and development of SMEs.There has been an emerging attention on the Concept of promotion and the role of its elements on the Growth and profitability of SMEs in marketing researches. Managers can use both Conventional and innovative promotion methods. Because of intense competition, organizations need to apply new and innovative promotion methods or use the conventional methods in a creative way. The purpose of this paper is to identify and Document promotion methods in small and medium sized businesses of the textile industry especially in Iran. In order to identify the concepts and methods of promotion we conducted a quality and quantity research by interviewing the owner/manager of SMEs to present practical results in this context. The questionnaires were developed based on the framework. after analyzing the data obtained was determined by the dimensions of promotions and it’s elements. The results indicate that promotion is made up of 2 main components, 9 methods and 54 items. These elements include Advertisement, Public Relations, Sales promotion, Personal selling, Direct marketing, Word of Mouth Communication, Electronical Marketing, Viral Marketing and Guerilla Marketing. Keywords: promotion’s method, SMEs, Textile industry.